Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Norge sänker digitalmomsen – inför printmoms

Publicerad: 26 augusti 2014, 12:49

Momsen på digitala tidningar sänks till åtta procent i Norge. Men samtidigt införs moms på tryckta tidningar. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Norge

Diskussionerna om momsen på de norska tidningarna verkar nu ha kommit i mål.

Efter förhandlingar mellan såväl Mediebedrifterna som kultur- och finansdepartementet har parterna nu enats om följande enligt Klassekampen.no:

Momsen på digitala tidningar sänks från 25 till åtta procent. De tryckta tidningarna slipper moms i fem år till. Sedan får de också moms på åtta procent.

– I Norge kan man göra lite som man vill, eftersom Norge inte behöver strikt följa EU:s momsdirektiv, säger TU:s vd Per Hultengård till Medievärlden.

Självfallet ska man följa den norska modellen; det ska vara samma moms oavsett på vilken plattform konsumenten vill ta del av medieinnehåll. Däremot är 8 procent på tok för högt, vi bör hålla fast vid den nuvarande reducerade momsen på sex procent.

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.