Medievärldens arkiv
Nokia kan tacka medierna
Publicerad: 11 september 2008, 12:00
Nokia får "bäst press" i Norden. Bland svenska företag ligger TeliaSonera i topp.
Cision mäter ”publicitetens påverkanskraft” på de 50 största börsföretagen i Norden. Andra kvartalet 2008 ser topplistan ut så här:
1. Nokia
2. TeliaSonera
3. Nordea
4. Ericsson
5. Handelsbanken
6. Kone
7. Investor
8. AB Volvo
9. SEB
10. Swedbank
De svenska företagen hamnar högt dels för att de har verksamhet i hela regionen, dels för att svenska medier har bättre räckvidd utanför det egna landet.
Cision konstaterar att bankerna finns på topplistan trots negativa finansnyheter under perioden. I Cisions pressmeddelande menar analyschefen Per Söderpalm att det ”till stor del beror på att de har experter som uttalar
sig vilket neutraliserar den annars negativa finansiella rapporteringen.”
– Intressant att notera är att i USA där Cision genomför samma
undersökning ligger bankerna på botten av listan.
Enligt Per Södermalm ska företagen satsa på att berätta om ”produkter, ledning oich expertis” i dåliga tider. Det ger betalt i god publicitet.
mvredaktion