Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

N24 blir E24 och går på offensiven

Publicerad: 23 oktober 2006, 06:42

Näringsliv24 byter namn till E24 för att kunna marknadsföra webbadressen och expandera utomlands. Ikväll börjar det nya namnet gälla och imorgon inleds en stor kampanj i Schibstedmedia.


För tre veckor sedan utsågs Näringsliv 24 till årets dagstidnings på nätet av Pressens Tidning. Näringsliv24 är Sveriges största ekonomisajt sett till antal unika besökare i Kiaindex, men har varit hämmade i sin marknadsföring. Eftersom tyska Nachrichten 24 har EU-rättigheterna till namnet N24 har man bara kunnat kommunicera namnet Näringsliv24, och inte webbadressen N24.
– De skulle kunna hävda att all kommunikation av namnet N24 är varumärkesintrång. Det är hopplöst att ha en adress på nätet man inte kan kommunicera fullt ut, säger Per Lundsjö, vd och chefredaktör på E24.

Så nu börjar ni kommunicera fullt ut?
– Nu kan vi gå på offensiven. Vi sätter igång en större kampanj som går i främst Scibstedmedia; Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Affärsvärlden, Focus, TV8, TV7 och TV4.

E24 har registrerat toppdomänen .com, och med det nya namnet och toppdomänen öppnas möjligheten för en större internationell satsning.
– Det finns ett stort intresse, folk ringer ganska ofta och är intresserade av det. Nu har vi säkrat en internationell namnplattform, säger Per Lundsjö

Blir det en engelskspråkig sajt?
– Jag kan inte säga mer, det är en fråga som är upp till Schibsted.

Näringsliv24, snart E24, ägs till 60 procent av Svenska Dagbladets och till 40 procent av Aftonbladet. Nachrichten 24 ägs av mediekoncernen Pro Sieben
AXEL HÅKANSSON

Läs mer på N24
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.