Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

MP vill utöka reklamskatten

Publicerad: 19 mars 2014, 12:27

Miljöpartiet vill att reklamskatten utökas till att även omfatta tv, radio och internet. Sveriges Annonsörer kritiserar utspelet.


Ämnen i artikeln:

Reklamskatt

Det var vid en riksdagsdebatt i förra veckan som riksdagsledamoten Annika Lillemets (MP) framförde förslaget att utöka reklamskatten även till tv, radio och internet eftesom reklam leder till att den personliga integriteten kränks, att man stressar människor till en konsumentinriktad livsstil och att träd fälls i onödan.

Enligt Sveriges Annonsörer är det helt i strid med det tolv år gamla riksdagsbeslutet att ta bort reklamskatten, som slår orättvist mot svenska medier.

”Reklamskatten, som borde kallas ‘tidningsskatten’, slår redan nu hårt mot de medier som finansieras av annonsintäkter. Om vi går emot Riksdagens redan fattade beslut och utökar skatten kommer detta knappast att leda till en ökad och bättre journalistik, snarare tvärtom! I stället borde vi underlätta för de redan hårt utsatta tidningarna att nå ut med sina nyheter, och den största intäkten för detta är just annonsering, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Reklamskatt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev