Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Morgonpressens mätningar försenas

Publicerad: 19 september 2003, 06:51

Om två veckor var det tänkt att Print Panel skulle starta med sina kampanjmätningar. Så blir det inte. Bolaget, som samägs av morgonpressens fem största aktörer på riksannonsmarknaden, har drabbats av oväntade motgångar.


Innan sommaren skrev bolaget under ett flerårigt kontrakt med TNS Gallup där Gallup tog på sig att leverera kampanjräckvidder och obs-mätningar från första oktober. Nu har det visat sig att Gallupinstitutet inte kan stå för vad de lovat.
– Vi är väldigt besvikna, säger Johan Gahlin, ordförande för Print Panel och vd för Stormarknadspress.
Enligt honom beror förseningen på problem hos leverantören. Det har inte heller gått att säga ett datum för när mätningarna ska fungera.
Osäkerheten om när TNS Gallup kan få allt fungera som planerat är stor:
– Vi kan inte säga om det blir i november eller december. Därför vill vi i dag inte gå ut med ett nytt datum om det sedan visar sig att det inte håller.
En bortre gräns för när allt ska fungera har TNS Gallup fått. Men Johan Gahlin vill inte avslöja när Print Panels tålamod är slut.
Han tror inte att det inträffade kommer att slå tillbaka alltför hårt på Print Panel:
– Självklart är det en prestigeförlust att vi inte klarar av att leverera som utlovat. Men jag tror att kunderna har en förståelse för det inträffade debaclet. Och var skulden till det inträffade ligger är solklart.

MIKAEL MARKLUND

Bakom Print Panel står Citypaketet, Stormarknadspress, FLT, Riksmedia och Svenska Dagbladet.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev