Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mittmedia gör printsatsning

Publicerad: 27 mars 2017, 10:08

Mittmedias digitalt först-strategi har inte gett det resultat koncernen önskar. Därför inleds nu en ny printsatsning, rapporterar Journalisten. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Tidningen Journalisten har tagit del av beskrivningen av satsningen i en intern Facebook-grupp. Vi på Mittmedia älskar print (också) är det interna namnet på projektet som initierats av privatmarknadschefen Anna Joneby och affärsutvecklingschefen för print, Daniel Bertils.

Projektet drivs som två delprojekt och fokus ligger på betaltidningar och läsarkunder. Medarbetare från såväl redaktioner som privatmarknad ska delta i arbetet som sätter igång nu på fredag.

”De två delprojekten ingår i projektet ‘Mittmedia älskar print (också)’, en blinkning till vårt löpande mantra i Mittmedia: Digitalt först. Det ena delprojektet har fokus på print och produktlöfte. Det andra fokuserar på lokalt engagemang. Båda ska stärka vår lokala position”, skriver Daniel Bertils i ett mejl till Medievärlden.

Hur kommer det här arbetet att se ut?

”I projektgrupperna deltar medarbetare från hela Mittmedia och från redaktion och privatmarknad. Det ger oss inspel, idéer och synpunkter från många håll. Projektet drar i gång den här veckan och grupperna kommer att arbeta under våren och presentera förslag och aktiviteter före sommaren.”

Varför gör ni den här satsningen nu?

”Vi behöver ständigt arbeta med våra olika produkter och vi ser att vi kan vässa printprodukterna för att på ett ännu bättre sätt motsvara våra läsare och kunders förväntningar på print. Vår fokuserade satsning på betalt digitalt innehåll – Plus, innebär också en styrka för print. Våra betalande privatkunder får ett tydligare och mer genomtänkt journalistiskt erbjudande.
Projektet innebär inte att vi ska tillföra print mer redaktionell resurs, men att vi ska arbeta ännu bättre med de resurser vi redan avsatt för print, i form av lokala printredaktörer och printreportrar och vår gemensamma redigering i Sundsvall.”

Reaktionerna från medarbetarna har i huvudsak varit positiva berättar Daniel Bertils.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News