Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Minskat annonstapp för dagspress

Publicerad: 21 februari 2014, 09:31

Med knapp marginal undvek dagspressen ett tvåsiffrigt annonstapp sista kvartalet 2013.


Ämnen i artikeln:

IRM

Den totala annonsmarknaden ökade med 0,8 procent jämfört med sista kvartalet ifjol. Dagspressen visar dock fortfarande en negativ tillväxt. Men tappet är inte tvåsiffrigt, vilket det varit senaste sex kvartalen. Det visar ny statistik från IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik.

Men utan landsortspressen, som tappat 8 procent av sin försäljning jämfört med samma period 2012, hade resultatet varit tvåsiffrigt. Både kvällspressen och storstadspressen har tapp på den nivån.

Dagspressen är fortfarande näst största mediekategori men marginalen till tv är bara ett par miljoner.

Under 2014 kommer tv att gå om. Men när det sker är svårt att säga, säger IRM:s analyschef Tobias Hedström.

Den totala annonsmarknaden minskade med 1,8 procent under 2013 och blev 31,5 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.