Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mindpark ”det smartaste landsortspressen gjort, ever”

Publicerad: 14 september 2007, 05:58

Sydsvenska utvecklingsbolaget Mindpark ska leverera nio projekt per år, två av dem kan Medievärlden avslöja redan nu.
- Alla är missnöjda med SMHI:s vädertjänst, och vi ska hitta ett sätt att kapitalisera på våra stora textarkiv, säger Joakim Jardenberg, bolagets vd.


Bonniers i Skåne, Gota Media, Helsingborgs Dagblad och NWT har nu bildat bolaget Mindpark. Kontoret finns i Helsingborg. Det blir en liten organisation, bestående av vd, en analytiker och en projektledare. Merparten av de 30 miljonerna tidningarna investerat ska användas till konsulter.

– Vi ska ha råd att alltid köpa in de bästa och de smartaste. Istället för att anpassa utvecklingsarbetet efter kompetensen hos de anställda, ska vi anpassa kompetensen efter vad utvecklingsarbetet kräver, säger Joakim Jardenberg.

I somras startades sajterna Rubbet (radannonser) och Grannar (hushållsnära tjänster).

– Rubbet ligger och väntar på att klickas igång på respektive tidnings sajt. När det gäller Grannar ska vi öka integrationen på sajterna, säger Joakim Jardenberg.

Två påbörjade projekt är vädertjänster och nya sätt att ta betalt för arkivmaterial.

– Något måste göras åt den vädertjänst som SMHI tillhandahåller, tidningarna är inte nöjda med den.

Joakim Jardenberg tror mycket på mashups, att använda färdiga tjänster som sajter som Google, Facebook och Wikipedia utvecklat.

– Mashup som koncept är otroligt bra och kräver i princip ingen utveckling alls. Vi ska sätta ihop en katalog med funktioner som vi kan använda oss av. Bara för sajtägaren att trycka på knappen och integrera.

De sydsvenska tidningarna kommer att börja länka till bloggar via Twingly, om Joakim Jardenberg få som han vill.

– Vi bör ta bloggosfären på allvar. SvD, DN och nu senast IDG har god effekt av Twingly. Det är en enkel implementering.

Projekten är bara ett av företagets verksamhetsområden, de övriga är att vara en tankeverkstad som förpackar trender och idéer i en begriplig form, att skapa ett flugpapper för att fånga upp entreprenörer och spetskompetens och att entusiasmera personal på tidningarna i tre nivåer: nya medier-chefer, marknadschefer och vd.ar.

Mindpark har som mål att efter tre år vara jämsides med, eller förbi, Schibsted på den svenska marknaden när man tänker på framgångsrika och stilbildande företag på medieområdet.

Vad kommer branschen att säga om Mindpark om fem år?

– Att det var det smartaste landsortspressen gjort, ever.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev