Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Metro till Östersund (Uppdaterad)

Publicerad: 3 oktober 2006, 14:55

Metro drar norrut. Från och med i morgon kommer 4 000 exemplar av tidningen att distribueras i Östersund.


– Jag känner mig inte orolig. Förhoppningsvis kan Metro få fler jämtar att läsa tidningar, säger Göran Henriksson, numera vd för både Östersunds-Posten och Länstidningen.
Satsningen i Östersund är en del av Metros strategi att nå två miljoner läsare i slutet av nästa år.
– Jämtland har varit en vit fläck på vår karta. Vår ambition är att finnas i alla län, nu har vi bara Gotland kvar, säger Metros vd Martin Gellerstedt.
Men en upplaga på 4000, i Östersund, varför?
– Vi hoppas ju att vi ska öka i upplaga. Ambitionen är att ta 20 – 25 procent av de marknader vi går in på. För de stora annonsörerna finns det ett stort värde i att vi har en nationell räckvidd.
Några planer på att etablera sig med redaktion eller säljare i Östersund har inte Metro. Den tidning som ges ut i Östersund kommer framför allt att innehålla riksannonser. Den kommer att delas ut med hjälp av kolportörer, finnas i ställ och på Östersunds flygplats.
– Vi hälsar Metro välkomna. Men eftersom de inte kommer att agera på den lokala marknaden finns det ingen anledning till oro, säger Göran Henriksson.
Östersunds-Posten redovisade i fjol ett resultat på 9,1 Mkr och hade annonsintäkter på 65 Mkr, vilket var en förbättring med fyra miljoner kronor jämfört med föregående år.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.