Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Metro drar in annonspengar på auktioner

Publicerad: 4 maj 2009, 07:25

Idag startar MetroGo sin tredje auktionsrunda.
- Det har gått väldigt bra, säger Henrik Johansson, chef för affärsutveckling på Metro.


Ämnen i artikeln:

Metro

Första auktionen var i maj i fjol, andra gången i december och nu är det dags igen.

– Första gången gjorde vi vinst, andra gången ökade vi den, och nu har vi rekord i varuvärde, över sju miljoner kronor, säger Henrik Johansson.

Upplägget är att kunderna upplåter produkter till MetroGo. Metro marknadsför och säljer produkterna. Intäkterna går till Metro mot att kunderna får annonsutrymme i Metro motsvarande värdet på de sålda varorna.

Budgivarna lägger in sitt maxbud, och sedan höjs deras bud automatiskt upp till den nivån. Bjuder någon över maxnivån skickas ett mail till budgivaren.

De flesta annonsörer som varit med vid tidigare auktioner har fortsatt vara med, och MetroGo har cirka 3000 registrerade budgivare sedan tidigare.

– En väldigt hög procent av dem är aktiva, tidigare har vi sålt 60 till 80 procent av produkterna.

Har ni lärt er något av tidigare auktioner?

– Vad man lär sig är vad som säljer och vad som inte säljer.

Vad är det som säljer?

– Det är ganska logiskt: hemelektronik, resor, bygg och heminredning. En minkpäls säljer inte så bra, men espressomaskiner och tv-apparater gör det.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.