Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

MER fäller chipsreklam med enbent man

Publicerad: 27 oktober 2008, 15:06

Marknadsetiska rådet (MER) anser att OLW:s chipsreklam med en enbent man är ett tydligt exempel på dålig smak och undermålig reklam. OLW:s reklam riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring, skriver rådet.


Ämnen i artikeln:

Reklam

I reklamen för OLW frågar en enbent man en man med tre ben om inte den trebente mannen kan tänka sig att dela med sig. Från ingenstans tar den trebente mannen upp en chipspåse och frågar ”Av det här goda?”.

Reklaminslaget har anmälts till MER av en person som anser att reklamen är stötande och att den antyder att människor hellre än att bli av med sitt handikapp skulle vilja äta chips från OLW.

MER skriver i sin bedömning att ett avsevärt antal tittare inte uppskattar den avsedda humorn i inslaget utan upplever den scen som utspelas som stötande och smaklös lyteskomik. Rådet anser att reklamen är så pass dålig att den riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring.

MER fäller också Volvo/Billån för flashreklam på DN:s webb. I reklamen förekommer bland annat en indian som håller ett blåsrör riktat mot marken. Enligt MER brister framställningen i respekt för mänsklig värdighet och är diskriminerande mot sydamerikanska indianer.

Även Månpocket och Cubus fälldes av rådet, i Månpockets fall handlade det om reklamen för Camilla Läckbergs kriminalroman ”Tyskjävel” och för Cubus om en reklamfilm där ungdomar och barn spelade och sjöng på vad som såg ut att vara riktiga instrument. På den regnvåta marken låg sladdar och kablar. Rådet håller med anmälaren om att det var olämpligt att visa barn i en situation som hade kunnat vara livsfarlig om strömmen varit på.
{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=13}

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News