onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Melin om Sydsvenskan: Vi ska rita en ny karta

Publicerad: 3 december 2004, 14:12

- Varje chefredaktör har i dag som uppgift att med mindre resurser göra en bättre tidning.
Det säger Peter Melin som tar över det redaktionella rodret på Sydsvenskan vid årsskiftet.


Hur tänker du förändra tidningen?
– Egentligen är frågan lite tidigt ställd. Jag kan, än så länge, Malmöregionen för dåligt.
– Men låt mig säga att den svåra och stora frågan man måste fundera på är hur man i en så pass stor stad klarar av lokaljournalistiken. Det måste man titta på rejält. I Kristianstad är det inga som helst problem – här kan vi sätta dagordningen för samtalet.
– Det andra jag tror är väldigt viktigt att organisationen har kunskap om den realitet som finns i medievärlden i dag, den konkurrens som finns, hur det ser ut utanför fönstret, vad som händer där. Och här är jag lite rädd att man ibland som ledare har information och erfarenhet som man inte för vidare. Att man egentligen inte förstår varann. Till exempel hur den lokala/regionala morgontidningens marknad ser ut i dag jämfört med för tio-tjugo år sedan. Ibland är jag rädd för att vi tror att det är likadant. Här måste vi agera efter dagens situation.
– Det tredje som jag tror har oerhört stor betydelse är att en tidning måste vara oberoende. Skall vi journalistiskt kunna vara starka, angripa, kritisera så måste vi ha muskler. Och utan ekonomi i botten har man inga muskler.
– Sedan handlar det mycket om kreativitet. När jag kommer som ny chef skall vi naturligtvis titta på olika saker, vilket inte betyder att det man gör i dag är dåligt. Jag tror att man hela tiden ser nya saker – och då måste man rita en ny karta. Vad kan vi göra bättre hela tiden . .?

Färre journalister skall göra allt bättre och mer attraktiva tidningar. Hur ser du på det?
– Jag skulle vilja säga mindre resurser. Det finns ju andra saker än journalister att spara på. Varje chefredaktör har i dag som uppgift att med mindre resurser göra en bättre tidning. För läsarna! Det är för läsarna vi gör tidningen, inte för oss själva. Och där måste vi ta reda på vad läsarna vill.
– Man måste, till exempel, komma ihåg att tidningarna i allt större utsträckning läses på morgnarna. Och här måste vi se till att vår teknik, vårt tryckeri fungerar så att tidningen verkligen är ute hos läsarna på morgonen, så att de kan läsa den innan de går till jobbet.

Vad är det största hotet mot den traditionella morgontidningen?

– Jaa, alltså, jag ser egentligen inga hot. Jag ser snarare att vi har passerat en situation där morgontidningen var ifrågasatt. Men visst – vi får en ökad konkurrens om läsarnas tid. Och om annonsörernas pengar. Men jag tror, ärligt, att man börjar tröttna på tv-mediet som blivit så fragmenterat. Detta tror jag innebär en renässans för morgontidningen, som, enligt alla undersökningar, har en mycket hög trovärdighet.

Är inte gratistidningarna ett hot?
– Nää, jag tror inte det. Tvärtom har det ju visat sig att de som börjar läsa gratistidningar lär sig läsa också lite svårare tidningar. Men det paradoxala är att våra läsares budskap har varit: vi har ont om tid och ont om pengar. Och då har vi gjort tjockare tidningar och tagit mer betalt. . . .

Handen på hjärtat – tror du att papperstidningarna finns kvar om femtio år?

– Jaa, det tror jag bestämt.
LARS OHLANDER
Lars Ohlander

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev