Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Melesko: ”Svårt för Stampen att få ut det som krävs”

Publicerad: 21 mars 2014, 12:19

Det finns två, möjligen tre, köpare till Mitt-i. Men kan verkligen Stampen få ut så mycket som koncernen behöver? Det frågar sig medieekonom Stefan Melesko.


Ämnen i artikeln:

Stampen

Under de senaste åren är det Mitt i-tidningarna som varit Stampens kassako. 2011 var resultatet 85 miljoner och 69 miljoner 2012. Siffrorna för 2013 finns inte redovisade.

För att en försäljning ska bli en bra affär för Stampen måste slutsumman överstiga dels de lån som är kopplade till förvärvet samt förlusten av det kassaflöde som Mitt-i genererat. Den absoluta smärtgränsen är det goodwillvärde kopplat till Mitt-i som ännu inte är avskrivet.

Den slutsatsen drar medieekonom Stefan Melesko.

Men det kan bli svårt att få ut de summor som krävs tror han.

När Mitt-i var till salu förra gången, 2008, blev det ett auktionsförfarande som drev upp priset. Nu är situationen annorlunda. Alla vet att koncernen mer eller mindre måste sälja så inget tyder på att priset kommer att springa iväg.

Det finns två möjliga köpare till Mitt-i som Stefan Melesko ser det.

Bonnier var med förra gången. Och med en sådan affär kan de ta tillbaka dominansen på Stockholmsmarknaden.

Schibsted skulle också kunna vara intresserade om de ser en möjlighet att staga upp Svenskan.

Men det finns också en bubblare:

NTM har de finansiella resurserna. Och koncernen har verksamhet i Uppsala så kanske de ser en chans att expandera vidare.

Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.