Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mediekakan blev rekordstor – internet växte snabbast

Publicerad: 19 februari 2007, 12:21

Annonseringen slog rekord förra året, visar statistik från IRM. Internet ökade med 50 procent och är nu den tredje största annonskanalen och sökordsmarknadsföringen har ökat explosionsartat.


Mediemarknaden omsatte nästan 30 miljarder kronor i annonser förra året, visar statistik från IRM. Det är en ökning med 10 procent, eller 2,6 miljarder kronor jämfört med 2005.
– Det mest oväntade var internets starka tillväxt under fjärde kvartalet, det hade vi inte räknat med. Det har varit en stark ökning på alla former av internetannonsering och det ser jag som ett uttryck för att fler annonsörer hitar till internet, säger Elisabeth Trotzig, vd på IRM.

Internet ökade med 50 procent under 2006 och är nu den tredje största annonskanalen med ungefär en tiondel av den totala mediekakan. Drygt 2,6 miljarder kronor investerades i Internet under 2006. Den största delen gick till annonsering/samarbeten som omsatte 1,1 miljarder kronor. Sökordsmarknadsföringen omsatte 611 miljoner , vilket var en ökning med 288 procent. Det förklaras till viss del av att nya uppgiftslämnare tillkommit, men att investeringarna där har ökat med tresiffriga tal råder det ingen tvekan om enligt Elisabeth Trotzig.

Tv har ökat med 9,7 procent till 4,5 miljarder och morgonpress med 7,0 procent till 7,9 miljarder. Storstadspressen ökade med 9,1 procent till 3,4 miljarder kronor, och landsortspressen med 5,4 procent till 4,5 miljarder. Kvällspressen ökade med 4 procent till 940 miljoner kronor och gratistidningarna med 9,5 procent till 1,5 miljarder.

¬ När man tittar på dagspressens olika kategorier är det tydligt vad som händer i konjunkturuppgångar: Att storstadspressen går upp, eftersom det främst är där uppgången märks. Men även landsortspressen har en stark utveckling, säger Elisabeth Trotzig.
– Kvällspressen har däremot inte ökat så mycket som den gjort tidigare, men det är på printsidan utvecklingen stannat av, medan de ökar sina intäkter på internet.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.