Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mediechefer om det dystra 2014

Publicerad: 18 juni 2013, 06:25

1,5 miljarder i minskade annonsintäkter på två år. Dagspressen står inför nya prövningar när strukturomvandlingen visar sig gå fortare än vad många förutsett. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

MittmediaIRM

I år kommer dagspressen tappa annonsintäkter på omkring 900 miljoner kronor. Nästa år är prognosen att 600 miljoner annonskronor till försvinner. En prövad bransch ska prövas ytterligare.

Mittmedias koncern-vd Thomas Peterssohn medger att han i viss mån blev tagen på sängen av IRM-prognosen som kom i slutet av förra veckan. Att dagspress enligt den kommer att tappa över tio procent av annonsintäkterna två år i rad hade han inte kalkylerat med.

I vår plan för 2013 till 2015 har vi räknat med ett årligt annonstapp på 6 till 7 procent, säger Thomas Peterssohn.

Koncernen har precis genomfört ett stort besparings- och omställningsarbete som inneburit att ett 100-tal medarbetare lämnat företaget. Något nytt sparpaket är dock inte aktuellt.

Inte det här året i alla fall, säger Thomas Peterssohn.

Siffrorna från IRM visar på ett ökande behov av en omställning till en primärt digital tillvaro för medieföretagen menar han. Och att det kommer att skynda på beslut om till exempel frekvens för de tryckta tidningarna.

Mittmedia är inne i ett intensivt arbete för att anpassa koncernen till ett digitalt medielandskap. Alla redaktionellt anställda utbildas i publicering i alla kanaler.

Nu blir de multijournalister på riktigt.

Även den kommersiella sidan jobbar med att hitta nya intäkter.

Våra digitala annonsintäkter har ökat med 50 procent hittills i år. Vilket följer den plan vi lagt upp.

Den dåliga annonskonjunkturen orsakade ett stort sparpaket på Sydsvenskan hösten 2011 som innebar att ett 80-tal anställda fick sluta. I vår var det dags igen. Då kom beskedet att redaktionen ska krympa med 30 tjänster. En process som pågår för fullt just nu.

Har ni tagit höjd för den här utvecklingen?

Vi arbetar efter den plan som vi lagt fast och som utgår från hur det ser ut just nu, säger Sydsvenskans vice-vd Anette Östergren.

Hon konstaterar också en liten uppgång i försäljningen i maj.

Sedan får vi se om det är ett trendbrott eller inte.

Svenska Dagbladet var också en av de tidningar som tvingades spara rejält i fjol. 40 tjänster försvann på redaktionen. Första kvartalet gjorde tidningen en förlust på 11 miljoner, jämfört med en vinst på 18 miljoner för samma period 2012.

Nu pekar IRM på att annonstappet blir omkring 10 procent för storstadspress nästa år. Har ni tagit höjd för det?

Det kan jag inte kommentera. Men vi har vidtagit en rad åtgärder under året som gett bra respons och ökade marknadsandelar, säger vd Gunilla Asker.

Corren och systertidningen Norrköpings Tidningar presenterade också ett paket i höstas där resurser både skulle sparas in samt flyttas över till den digitala sidan som ska prioriteras. För Linköpingstidningen försvann då 11,5 tjänster.

Räcker det om IRM:s prognos blir verklighet?

Jag vet inte, ärligt talat, säger Correns publisher Charlotta Friborg.

Men det paketet har gett bra resultat. Och det finns effekter som vi inte tagit ut ännu.

Även i Linköping har det kommit vissa positiva signaler.

Det ser inte så extremt dystert ut lokalt.

Mediabolaget Västkusten rationaliserad hårt under 2012. 50 av 350 anställda fick gå. Målet är att det minus på 21 miljoner kronor som blev resultatet 2012 ska vändas till vinst i år. I våras slogs bolaget samman med GP och de är nu ett gemensamt affärsområde inom Stampen, vars vd är Ricard Robbstål.

”Vi har inte planerat åtgärder kopplade till IRM:s prognos. Vi arbetar med kontinuerlig effektivisering och bedömer att det passar oss bättre än att agera ryckigt och ad hoc” skriver han i ett mejl till Medievärlden i går.

Några timmar senare presenterade GP ett nytt erbjudande om avgångsvederlag till sina anställda. Det består av uppsägningstiden plus tre månader extra. Medarbetare mellan 62 och 63 får även pensionsutfyllnad.

Till Dagens Media säger GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein:

Det är en medveten strategi för att undvika att varsla människor.

Ingen ljusning för dagspress 2014

Ämnen i artikeln:

MittmediaIRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.