söndag2 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mediebyråbarometern: Bara landsortstidningarna går bra i augusti

Publicerad: 16 september 2008, 11:18

Nu klipper konjunkturen till. I augusti minskade medieinvesteringarna via mediebyråerna med fem procent. För första gången låg internet i stort sett stilla förhållandevis fjolåret. Bara landsortstidningarna ökade rejält.


Ekonomin bromsar kraftigt. Nu syns den ocvkså i mediebyråernas redovisning. Fortfarande ligger reklaminvesteringarna den vägen i år på plus 8 procent. Men i augusti minskade alla de tunga mediekanalerna utom landsortstidningarna, som ökade från 68,5 miljoner till 73,1. Internet ökade marginellt – förhållandevis den obrutna tillväxten under de senare åren – från 72,5 miljoner i fjol till 74,7 i år.

Kvällspressen dök med 21 procent i augusti. Tidigare i år har man hållit ställningarna.

De två tyngsta mediekategorierna tv och storstadspress minskade med 5 respektive 4 procent under augusti.

En stor förändring på mediebyråernas marknad är att direktreklam i år bokats via dem i en helt annan grad än i fjol. Normalt bokas direktreklam lokalt.

Reklaminvesteringar 2008 till och med augusti:
TV: 2 663 miljoner, 8 %
Dagspress storstad: 1 273 miljoner, -3%
Internet: 894 miljoner, 22%?
Dagspress landsort: 730 miljoner, 18%
Utomhus: 492 miljoner, 3%?
Veckopress/magasin: 385 miljoner, 1%
Kvällstidingar: 374 miljoner, -2%
Radio: 226 miljoner, -3%
Fackpress: 208 miljoner, 1%
Direktreklam: 166 miljoner, 76%
Bio: 35 miljoner, 1%?
Övrigt: 176 miljoner, 33%
Summa: 7 626 miljoner, 8%

Källa: Mediebyråerna

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev