Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Manpowerbuden höjde kvaliteten åt VTD

Publicerad: 27 september 2007, 10:48

Branschdagarna: VTD, distributionsbolaget i Västsverige, fick i våras problem med att klara sommarvikariaten till drygt 1000 budrundor i Göteborgstrakten. Företaget engagerade Manpower, som sökte, intervjuade och förmedlade kandidater. Buden anställda den vägen bidrog till rekordartat låg reklamationsnivå.


Högkonjunkturen är inte bara av godo, inte om man driver distributionsverksamhet. När konkurrensen om arbetskraften är tuff, så minskar intresset för ett jobb som bara handlar om några timmar per dygn.

Kim Lundborg, VTD, berättade på branschdagarna att man inför sommaren stod med i runda tal 500 vikarier för lite. Man vände sig till Manpower, som förmedlade uppåt 800 personer.
Ett problem var att man matchat för dåligt. Manpower fann kandidater som inte stämde med VTDs behov. Det hade ökat värdet av rekryteringshjälpen.

När VTD analyserat arbetet under sommaren så visade det sig att buden som förmedlats av Manpower hade en leveranssäkerhet på 99,3 procent, nästan lika hög som de som rekommenderats av buden själva, som hade en säkerhet på 99,4. Långt sämre gick det för timvikarierna, som hade 85,5 procents säkerhet.

Med en genomsnittlig kostnad per reklamation på 60 kronor har VTD räknat ut att Manpowerbuden sparat företaget 350 000 kronor jämfört med om de varit timvikarier.

Några nycklar i arbetet med att rekrytera vikarierna är attityden att man inte bara fyller luckor utan också strävar efter att ha mål för belastning och kvalitet. Som arbetsgivare ska man ställa krav och introducera väl.

Hur blir det nästa sommar? VTD har inte bestämt än om man ska engagera Mnpower igen, eller använda det man lärt av sommaren.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev