Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Lokaltidningssajterna stärker sin räckvidd

Publicerad: 29 december 2008, 10:18

De mindre lokaltidningssajterna stärker sin räckvidd, det visar Orvesto internets novembermätning.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSifo

Sedan i höstas mäter Sifo räckvidden på nätet genom en teknisk mätning av 12 000 personers nättrafik.

November visar som tidigare att Aftonbladet har en unik position, med en räckvidd bland personer 15-79 år på 41,9 procent, det vill säga att nästan varannan vuxen i Sverige var inne på aftonbladet.se en vanlig novembervecka.

Tvåan Expressen når inte ens hälften, 17,5 procent.

Båda dessa största sajter ökade sin räckvidd något mot i oktober.

Besökarna är också inne på Aftonbladets sajt länge, i snitt 109,3 minuter. För Expressen är samma siffra 82,8 minuter.

De många lokala tidningssajterna redovisas gemensamt i Stormarknadspress, SMP – Nya Wermlandstidningen, Nerikes Allehanda, Vestmanlands Läns Tidning, Norrköpings Tidningar, Corren och Upsala Nya Tidning – och ytterligare 48 tidningar därtill i Tidningsnätet.

I november minskade SMP-tidningarna sin räckvidd, medan Tidningsnätet ökade sin, vilket visar att de mindre lokaltidningssajterna hade en rejäl ökning.

SMP-tidningarna hade en snitttid på 53,4 minuter, Tidningsnätet 71 minuter. Det är bättre än såväl Svenska Dagbladet, 51,1 minuter, som Göteborgs-Posten, 47,8, och Sydsvenskan 41,6.

Läsarna har uppenbarligen mycket nytta av sina lokala nyhetssajter.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

AftonbladetSifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev