Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Lars Johansson om nya TU: Bra för branschens allmänna förnyelse

Publicerad: 26 mars 2009, 06:38


Lars Johansson, chefredaktör på Helsingborgs Dagblad, tycker att det är bra att TU vidgas.


Ämnen i artikeln:

Helsingborgs DagbladTU

Vad anser du om ett uppdelat TU?

– För mina behov tror jag inte att det har så stor betydelse. Jag har alltid fått bra hjälp av TU och räknar med att få det även i fortsättningen.
–    Att vi kommer med i ett större sammanhang ihop med Mia och SRAO kan nog vara bra för branschens allmänna förnyelse. Vi har ju varit en tämligen liten grupp, företrädesvis gubbar, som klappat varandra på axeln rätt länge.

Vad ska branschorganisationen TU ägna sig åt?

–    Lobbying mot regering och riksdag, publicistisk debatt, omvärldsanalys och service åt medlemsföretagen.

Är det något organisationen bör ägna sig åt som den inte gör idag.

–    Ingen aning.

Vad ska organisationen inte ägna sig åt?

–    Jag tror att det var Pär Fagerström av alla som sa det, tona ner intresset för teknik. Det har varit väldigt mycket fokus på e-papper de senaste åren. Sedan är det väl dags att ompröva Tidningen i Skolan som jag tror har spelat ut sin roll.

Ska TU ägna sig och bekosta etisk självreglering?

–    Absolut. Fast vi måste alla vara delaktiga i den debatten.

Ska TU organisera medieutbildning?

–    Ja, men det ska vara rena branschutbildningar. Ledarskapsutveckling och liknande går att få på annat håll.

Ska TU ge ut en självständig sajt och tidning?

–    Ja.

Hur mycket får TU kosta medlemsföretagen?

–    När vi diskuterar besparingar har jag aldrig hört någon säga att vi måste spara in på avgiften till TU. Det är väl ett tecken på att vi tycker att vi får valuta för pengarna.

Vem ska vara ordförande i ”TA”, respektive TU?

–    Det överlåter jag med stort förtroende åt valberedningen att fundera på.

anders

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Helsingborgs DagbladTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.