Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Lars Herlin om TU: Risk att alla springer åt fel håll samtidigt

Publicerad: 18 maj 2009, 05:44

Lars Herlin, vd för Gotlands Media som ingår i NTM-koncernen, ifrågasätter den totala transparens som han tycker att TU har skapat.


Ämnen i artikeln:

TU

Vad tycker du om ett uppdelat TU?

– Bra, det gör att vi får större kraft mot framför allt Journalistförbundet och lika villkor med andra aktörer. Att få med alla inklusive public service och gamla A-pressen i Svenskt Näringsliv är dessutom en stor bedrift.

Vad tycker du att branschorganisationen TU ska ägna sig åt?

– Utgivarfrågor och myndighetsbevakning. Opinionsmässigt är det viktigt att försvara branschens privilegier, framför allt den lägre momsen.

Är det något TU gör i dag som man inte borde ägna sig åt?

–    Till exempel medieutbildning och teknikbevakning.

–    Koncernbildningen har drastiskt förändrat villkoren för TU. Den totala transparensen som TU skapat i branschen har inneburit en risk för att alla sprungit åt fel håll samtidigt eller inte sprungit alls. Om mer av utveckling och branschanalys landar inom företagen får vi mer konkurrens och mer diversifierade satsningar.

Ska TU organisera medieutbildning?

– Nej, det borde finnas  andra aktörer som klarar av den delen.

Ska TU ägna sig åt och bekosta etisk självreglering?

– Vår lagstiftning bygger på att den etiska självregleringen fungerar så det är viktigt att  den finansieras.

Ska TU ge ut en självständig sajt och tidning?

– Bara om man får kostnadstäckning för just den tjänsten. I ärlighetens namn känns tidningen/sajten överdimensionerad. Förr sa man att en lokaltidning måste omnämna varje läsare minst en gång varje år, ibland känns det som om Medievärlden har samma filosofi. Frågan är om vi är villiga att betala för självspeglingen.

Hur mycket får TU kosta?

– Mindre än i dag. I vår bransch måste allt kosta mindre än i dag.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.