Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Lars Dahmén: Mer pr än pressetik för TU

Publicerad: 13 juni 2013, 06:10

Sydsvenskans vd och chefredaktör Lars Dahmén vill gärna vara med och bidra till pressetiken, men han tycker att TU:s utspel handlar mer om pr än pressetik.


Ämnen i artikeln:

Lars DahménTUSydsvenskan

Det går inte att låta det pressetiska systemet vila på frivilliga donationer. Det tycker varken TU:s vd Per Hultengård och Sydsvenskans Lars Dahmén. Men där slutar samsynen.

En långsiktig lösning kan förstås inte bestå av ett system som bygger på frivilliga donationer. Det känns mest som ett utspel av TU för att ge dem och Aftonbladet några extra PR-poäng, säger Lars Dahmén.

Som Medievärlden rapporterat om tidigare har DN, DI och Sydsvenskan erbjudit sig att betala till pressetiken men inte via TU, ett erbjudande som TU inte accepterat. TU å sin sida har givit de tre Bonniertidningarna ett erbjudande som de inte accepterat.

På sikt måste vi förstås hitta en robust finansiering av det pressetiska systemet, den vill vi absolut vara med och bidra till. Men hittills har det inte hänt så mycket där – det känns som det mer handlar om att tvinga in oss i TU än att finansiera pressetiken, säger Lars Dahmén.

Wolodarski: Bollen ligger hos TU

TU samlar in pengar till pressetiken

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Lars DahménTUSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News