Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Långa reportage ger nya affärer

Publicerad: 9 januari 2013, 08:44

Glöm snabba klick. Nu innehåller varje mediespaning med självaktning ordet långformat. I Finland lanseras plattformen Long Play som gör det möjligt för skribenter att tjäna pengar på gedigna reportage.


Konceptet är egentligen väldigt enkelt: gör ett genomarbetat reportage, publicera det i digital form och låt läsarna köpa det för några tior. Inga tryckkostnader, ingen dyr distribution, inga lokaler eller andra stora fasta utgifter. Bara ett direkt utbyte mellan skribent och läsare.

Det här är affärsmodellen som finländska Long Play nu lanserar. En löst sammansatt redaktion med åtta frilansare har i ett år planerat projektet. Den 16 januari är det premiär.

Vi vill göra reportage som är längre än tidningstexter, men kortare än böcker. Ämnesmässigt ska det kunna handla om allt möjligt. Det viktiga är att de har en berättelse som bär, säger Johanna Vehkoo, som är chefredaktör.

Namnet Long Play (alltså Long Play som i LP-skiva) avslöjar hur reportagen kommer att säljas: som så kallade singlar för mellan 25 och 50 kronor styck med utgivning en gång i månaden. Planen är att också göra översättningar till svenska och engelska, men någon samarbetspartner i Sverige finns inte ännu.

När vi ändå finns på nätet vore det bara dumt att begränsa sig till lilla Finland.

Att det långa reportaget är på frammarsch råder det ingen tvekan om. Long Play hakar på en tydlig amerikansk trend. Förebilderna heter Matter (som Medievärlden tidigare skrivit om)  och Atavist, två små nystartade företag som insett att den allt mera utbredda läsplattan faktiskt kan användas till annat än att skjuta arga fåglar.

Matters koncept ligger nära Long Plays. Företaget fick en flygande start i fjol efter att ha samlat in nästan 150 000 dollar på Kickstarter. Atavist är en plattform som dels publicerar reportage, dels låter användarna själva skapa multimediaberättelser.

Också de stora spelarna har börjat få upp ögonen för den digitala berättande journalistiken. New York Times publicerade i fjol 33 reportage på över 4 000 ord på sin förstasida, jämfört med 16 året innan. Och i december meddelade tidningen att den kommer att börja samarbeta med Byliner (vilket Medievärlden skrev om här) , en annan amerikansk startup med inriktning på långa reportage, för att ge ut korta e-böcker.

Men går det att få ekonomi i den här typen av journalistik på en liten nordisk marknad? Sedan i april har danska Zetland försökt. Konceptet ligger nära det som finska Long Play vill skapa.

Hakon Mosbech vill inte avslöja exakt hur många som köpt de sju reportag som getts ut hittills, men säger att man gått över från att räkna i hundratal till att räkna tusental.

Det tar alltid tid för ett nystartat företag att börja gå med vinst, men vi säljer så mycket vi hade hoppats på och tror fortfarande på vår modell. Flera av våra reportage har toppat försäljningslistan på Apples Ibooks.

Journalistiskt har Zetland i alla fall varit en framgång. Line Holm Nielsen var en av fem nominerade till det prestigefyllda Cavlingpriset för sitt hundrasidiga reportage om det största värdetransportrånet i Danmarks historia.

Vi har experimenterat med lite olika format: grävande reportage och essäer. Det här är en nya journalistisk genre som fortfarande söker sin form.

Hur det går för Long Play återstår att se. Förhandsintresset har i alla fall varit större än Johanna Vehkoo hade vågat hoppas på. Journalisterna har ringt och antalet följare har snabbt växt på Facebook. Just nu gillar över 4 000 Long Plays sida, vilket faktiskt är fler än Atavist.

Så ponera att alla 4 000 skulle köpa ett reportage á 30 kronor. Det skulle ge 120 000 kronor i intäkter. Det ska täcka minst en månads skrivtid och diverse omkostnader. Distributörerna ska ha sitt.

Målsättningen är att varje reportage ska vara självbärande. Om det blir pengar över så läggs de till kassan, säger Johanna Vehkoo, som själv forskat i nya affärsmodeller för journalistik.

Det här är knappast en modell som fungerar för alla, men det är i alla fall en del av framtiden.

Jens Finnäs, finlandssvensk datajournalist i Stockholm, jens.finnas@gmail.com

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.