Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Landsortspressen tjänar mer på nätet

Publicerad: 4 maj 2009, 05:30

Annonsintäkterna för storstadspressen på nätet dyker, medan landsortspressen går med plus. Det visar Tidningsutgivarnas internetbarometer för årets första kvartal.


Ämnen i artikeln:

IRMTU

Storstadspressens nätintäkter föll med 31 procent. Sammanlagt uppgick annonseringen på morgonpressens sajter till 97 miljoner kronor. Av dessa stod storstadssajterna för 57 miljoner kronor.

Landsortspressen redovisar en ökning med sju procent, vilket i pengar innebär 40 miljoner kronor för årets första kvartal.

Fredrik Rogberg, branschanalytiker hos TU, säger i en kommentar att det inte var väntat att sajterna i storstad skulle minska så kraftigt och att landsortssajterna växer från relativt låga nivåer.

Enligt IRM, institutet för reklam- och mediestatistik, minskade den totala nätannonseringen med tre procent under första kvartalet. Ett undantag är sökordsannonseringen som har ökat med tre procent.

TU:s internetbarometer bygger på statistik från ett 60-tal morgontidningssajter och Tidningsnätet, i samarbete med IRM.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

IRMTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.