Medievärldens arkiv
Landsortspressen ökade starkt i september
Publicerad: 14 oktober 2014, 05:18
Valet satte fart på annonsförsäljningen i augusti. Vilket märktes inte minst hos landsortspressen som ökade rejält jämfört med samma månad i fjol.
Ämnen i artikeln:
MediebyråbarometernLandsortspressen ökade sin annonsförsäljning med hela 20 procent i augusti. Något som till stor del beror på annonseringen i samband med valet.
Kvällspressen fick dock ingen draghjälp av valannonseringen utan gick bakåt med 26 procent jämfört med samma månad 2013.
Tv tappade 8 procent i augusti, något som enligt Jochum Forsell, vice vd på IUM, beror på att tittartiderna stadigt är på väg ner:
Tv klarar inte av att leverera den reklamtid som efterfrågas. Det flyter över stora pengar till webb-TV just nu, och den utvecklingen accelererar, säger han i en kommentar.
Totalt ökade den mediebyråförmedlade annonsförsäljningen med 2,8 procent i september.