Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Landsortspress håller uppe priserna

Publicerad: 27 mars 2014, 09:44

Bistra tider behöver inte betyda minskade priser till annonsörerna. Landsortspressen har hållit sina priser i samma nivå 2013 visar IRM:s rapport Reklaminflationen 2013.


Ämnen i artikeln:

IRM

Under 2013 minskade reklampriserna i genomsnitt men 0,7 procent. Men landsortspressen gick bara ner marginella 0,2 procent.

Storstadspressen minskade sina priser med ett par procent och kvällspressen med 13 procent.

Det finns ett antal förklaring till att landsortstidningarna lyckats hålla uppe siffrorna enligt IRM:s analyschef Tobias Hedström.

Storstads- och kvällspressen säljer mycket mot stora riksannonsörer som både har argument och vana förhandlare som kan få ner priserna

Annonsörer i landsortspressen vet att det fungerar och att de får igen sina pengar

Annonsörer i landsortspressen har inte alltid så många alternativ att välja på

Radio, populärpress och DR har höjt sina genomsnittspriser, tv ligger kvar på samma nivå som året innan. Det visar IRM:s rapport Reklaminflationen 2013 som släppts i dag.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.