Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Kvällstidningarnas konkurrens får tidningsledningarna att jubla

Publicerad: 20 februari 2007, 14:40

Vad innebär Aftonbladets och Expressens lokala sajter för lokaltidningarna på orterna?
- Jag hade njutit av varje sekund, av att äntligen få de här medarbetarna att vakna upp, sade Sofia Olsson Olsén.


Temat för måndagens debatt på Publicistklubben var lokala sajter och lönsamhet på webben. I panelen fanns Sofia Olsson Olsén, chef för Aftonbladets lokala sajter, Thomas Mattsson, chef på Expressen Nya Medier, Elisabeth Bäck, chefredaktör på VLT, Martin Jönsson, medienalytiker och tf näringslivschef på Svenska Dagbladet och Stefan Melesko, medieekonom.

Alla var ganska överens om att kvällstidningarna inte skulle kunna slå lokaltidningarna på den lokala bevakningen.
– Vi hade 41 egna nyheter på vlt.se häromdagen, det kommer aldrig Expressen och Aftonbladet att ha. Den mest lästa artikeln handlade om en biograf i Västerås som ska läggas ner, den skulle inte de skriva

Sofia Olsson Olsén svarade:
– Men du vet också att när det smäller till på en ort då kommer kvällstidningarna. Och då är det lokaltidningarna som får pisk.

Thomas Mattsson höll med:
– Det vi är bra på är händelser. Och vi kan göra samma saker som lokaltidningen men med ett annat tilltal. Om VLT skriver om en festhelg kanske de skriver om hur vädret ska bli och vad föräldrar på stan oroar sig för. Då kanske vi kan intervjua en DJ som ska spela och fråga om han ska spela några tryckare.

Både Thomas Mattsson och Sofia Olsson Olsén tror att det finns tidningsledningar som jublar över den ökade konkurrensen.
– Jag hade njutit av varje sekund som publicist över att äntligen få den 19 februari 2007. För att äntligen få de här medarbetarna att vakna upp och inse att det inte bara är pappret och att nu är det jävligt bråttom, säger Sofia Olsson Olsén.

Martin Jönsson tycker att kvällstidningarnas intåg är positivt ur ett demokratiskt och publicistiskt perspektiv, eftersom antalet konkurrensorter blir allt färre.
– Två av de ställen där kvällstidningarna startat lokala sajter, är Karlstad och Jönköping där de stora tidningarna inte ens finns på webben. På Jönköpings-Postens hemsida finns ett bankgironummer som går direkt till Stig Fredriksson. Landsortstidningarna är mer lönsamma än storstadstidningar och har haft betydligt mindre konkurrens. Men konsumenterna lever mil före de här medieföretagen.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.