Medievärldens arkiv
Kvällstidningarna lägger ner Impact
Publicerad: 27 oktober 2014, 14:01
Expressen och Aftonbladet har enats om att lägga ner det gemensamma annonspaketet Impact.
Ämnen i artikeln:
ImpactDet innebär att ett 25-årigt samarbete mellan kvällstidningarna nu avslutas.
”Impact har genom åren varit en extremt framgångsrik annonspaketering av kvällspressen och varit en betydande del av våra printintäkter. Anledningarna till att vi nu valt att inte ha kvar bolaget är flera, men det tydligaste svaret är att den digitala strukturomvandlingen även påverkar vårt sätt att organisera oss”, säger Joakim Flodin, försäljningsdirektör på Aftonbladet i en kommentar.
Han fortsätter:
”Våra kunders syn på Aftonbladet går mer och mer åt helhetslösningar och koncept och mindre åt enskilda kanalval vilket självklart också påverkar detta beslut”.
”Väldigt få kunder köper endast print, utan vill ha en mer komplex och relevant mediehuslösning. Våra möjligheter att erbjuda detta förstärks ytterligare då vi nu plockar hem även den printförsäljning som tidigare legat på Impact.”, säger Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker till Dagens Media.