Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Kuriren: Våra trafiksiffror har inte halverats

Publicerad: 13 mars 2014, 13:09

Det går inte jämföra enskilda veckor. Tittar man på genomsnittssiffrorna är Kurirens tapp omkring 25 procent. Vilket är enligt plan, menar tidningens chefredaktör Mats Ehnbom.


Antalet unika besökare vecka 6 var för Norrbottens-Kuriren 134 499 stycken, vilket är onormalt mycket enligt Mats Ehnbom. Sedan de nya sajterna släpptes i höstas har en genomsnittsvecka inneburit omkring 105 000 unika besökare enligt honom. Och sedan betalmodellen introducerades har den varit drygt 77 000 i genomsnitt.

Vilket ger en minskning på drygt 25 procent och är helt enligt beräkningarna.

Vi är inte så naiva att vi trodde att det inte skulle leda till en trafikminskning.

Men att vi skulle ha tappat hälften av trafiken stämmer inte.

Ett trafiktapp på den nivån är ingenting som ska oroa annonsörerna menar Mats Ehnbom. Det då den till stora delar beror på att folk utanför länet inte längre går in på sajterna i samma utsträckning.

Jag skulle säga att vår trafik i dag är lika värdefull och relevant för annonsörerna som den var innan betalmodellen.

I går fick Kuriren sin 1 000:de nya digital abonnent. En tillväxt som gått något snabbare än beräknat. Och ett tecken på att läsarna blir allt mer vana och redo att betala för innehåll även på nätet.

Marknaden håller på att mogna i takt med att allt fler börjar ta betalt på nätet.

Betalmodellen verkar också ha en positiv effekt på upplagesiffrorna.

Vi ser en tydlig tendens, även om det är för tidigt att dra några långtgående slutsatser, att tappet när det gäller fullbetalande prenumeranter minskar, säger Mats Ehnbom.

NSD:s chefredaktör Kalle Sandhammar tycker inte heller att det korrekt att de råkat ut för en halvering av antalet unika besökare:

Om man tittar på trafiken och jämför snittsiffrorna före och efter lanseringen av Plus-sajten så har vi ett tapp, men det ligger inom ramen för det vi hade förväntat oss.

Min bild är att det går bra. Vi har sålt fler abonnemang än jag hade vågat hoppas på, det visar att det finns ett intresse för lokal journalistik på nätet även när den kostar pengar.

Strategin har varit att låsa en relativt stor del av det lokala innehållet under den första månaden.

Man kan alltid diskutera det rätta i det, men syftet har varit att signalera att vårt innehåll har ett värde och flytta den mentala bilden av att journalistik på nätet alltid ska vara gratismaterial. Nu har vi gjort det, som jag ser det, säger Kalle Sandhammar.

Han menar att betalmodellen är en viktig förändring för framtiden, då en ännu större andel av läsandet sker digitalt.

Ska vi ha journalistiska resurser att bevaka Norrbotten även i framtiden kan vi inte skänka bort allt material gratis. Vi är bara i starten av detta ännu. Det är för tidigt att dra några långtgående slutsatser och vi kommer säkert att anpassa vår modell många gånger. Det är det som är att jobba i utveckling.

Hur ska trafiksiffror jämföras?

Besöksras för NSD och Kuriren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News