Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Kulturdepartementet tror att det räcker med att förklara presstödet

Publicerad: 20 oktober 2006, 11:29

EU-kommissionen väntar ett förslag till förändrat svenskt presstöd från regeringen inom ett halvår. På näringsdepartementet räknar man att systemet måste ses över, medan kulturdepartementet tror att det räcker med att förklara och försvara det svenska systemet.


Det nuvarande systemet bedöms av kommissionen som inte ”kompatibelt” med EUs fördrag. Det gäller driftstödet i första hand.
– Vi måste utreda det svenska presstödet, och se över vad det får för effekt på en konkurrensutsatt marknad, säger Ellen Hausel Heldahl på näringsdepartementet. Men beslut om förändringar fattas på politikernivå, säger hon.
Har ni fått några förslag eller uppdrag vad det gäller förändringar i systemet från politikerna?
– Nej.
På kulturdepartementet är uppfattningen att presstödssystemet ska beskrivas och förklaras, med en djupare analys av hur det påverkar till exempel konkurrensfrågor, och att det räcker. Några förslag till förändringar ska inte göras.
– Vi vill att det beslut om förändringar som togs av riksdagen ska genomföras, säger Kerstin Persdotter, departementsråd med ansvar för mediefrågor.
Kommissionen uppfattar det som att Sverige kommer med förslag på förändringar. Har det fattats något sådant politiskt beslut?
– Nej.
Kerstin Persdotter är kritisk till att processen delvis bygger på underhandskontakter, att det inte finns dokument. Och hänvisar till att Danmark nyss fått sitt presstödssystem godkänt.
– Det tyder på att kommissionen lyssnar.
Sveriges utredning av presstödet kommer att ligga till grund för en dialog med kommissionen. Skulle inte Sverige komma med något, svarar kommissionen med en lista med krav på förändringar.
– Då kan det bli tal om återbetalning av stöd, säger Ellen Hausel Heldahl.
Hur ser du på att Danmark fick sitt presstöd godkänt?
– Deras system är främst ett distributionsstöd.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.