Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Kritiserad annons kostade DN prenumeranter

Publicerad: 21 januari 2014, 13:10

Dagens Nyheter har skickat ut ett brev till alla som sade upp sin prenumeration på grund av annonsen för boken "Invandring och mörkläggning".


Brevet, som har publicerats av Schibstedsajten Politism, är undertecknat av DN:s chefredaktör Peter Wolodarski. Han inleder med att förklara att han genom kundservice fått reda på att abonnemanget sagts upp med anledning av annonsen, och att han gärna vill förklara hur han resonerat.

Brevet avslutas med: ”Så varför hamnade denna annons i tidningen? Jag tycker att det var ett genuint svårt fall, särskilt eftersom Debattförlaget hade ett försåtligt budskap och dessutom riktade udden mot medier i allmänhet och DN i synnerhet för att vi försöker ‘mörklägga debatten’. Många av våra kritiker hade tagit en refusering som intäkt för tesen att svenska medier agerar som åsiktspoliser. Jag känner stor sympati för din reaktion och vet att personer blivit sårade av budskapet i annonsen. Men jag hoppas ändå att du förstår hur vi resonerat. Om du vill komma tillbaka som prenumerant skulle det glädja mig mycket.”

Hård kritik mot DN för annonspublicering

Fler utgivare på Wolodarskis linje

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev