Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Könsdiskriminerande reklam blir fråga för regeringen

Publicerad: 3 april 2017, 09:24

Könsdiskriminerande reklam är inte en fråga för riksdagen. Civilutskottet passar bollen till regeringen – och i förlängningen branschen, rapporterar Analyspaketet Mediepolitik.


Könsdiskriminerande reklam är en fråga som åter varit på väg upp genom opinionen och det politiska systemet. Civilutskottet har arbetat med frågan utifrån ett knippe aktuella motioner.

Det finns en majoritet för lagstiftning, men utskottets beslut är att regeringen får ta ansvaret för att återkomma med lagstiftningsförslag.
Det ger regeringen och mediebranschen en chans att agera. Det finns en allmän kritik mot inslagen av könsdiskriminering i reklam. Men utskottet beskriver det självreglerande systemet i positiva ordalag. Regeringen har efter mötet man hade i november med bland andra Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig och Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson meddelat att man önskar åtgärder, men inte avvisat det som görs.

– Bollen rullar mot lagstiftning, säger civilutskottets ordförande Tuve Skånberg, kd.

Men man vill ge regeringen möjlighet att agera – att det ska bli lagstiftning är inte givet, om andra insatser fungerar. Det ger branschen ett utrymme att förstärka självregleringen med olika åtgärder, inte minst genom utbildning, i reklamskolor och bland branschens aktörer.

Denna nyhet kommer från Medievärlden Premiums nya bevakningstjänst Analyspaketet Mediepolitik. Rubrikerna i senaste brevet:

1. Startanalys: Enighet om att nytt mediestöd behövs
2. Startanalys: Fler förslag i norsk medieutredning
3. Startanalys: Grannländerna vill stötta konkurrenter till public service
4. Startanalys: Så mycket slår licensavhoppen på public service budget
5. Dagsaktuellt! Könsdiskriminerande reklam blir fråga för regeringen
6. Omvärldsbevakning: Mediestöd
7. Omvärldsbevakning: Digital moms
8. Omvärldsbevakning: Public service
9. Omvärldsbevakning: Facebook/Google

Här går det att anmäla sig till tjänsten.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.