torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Kommuner vill ha annonsrabatt

Publicerad: 8 december 2004, 12:23

Omkring fem miljarder kronor köpte medlemmarna i Svenska kommun- och landstingsförbundet annonsutrymme för 2004. Efter årsskiftet inleds förhandlingar med ett antal medieföretag för att få ner den summan för 2005.


Flera enskilda kommuner och landsting har redan i dag egna avtal där de förhandlat till sig rabatter hos vissa medier. Men inte alla, det vill nu Svenska kommun- och landstingsförbundet ändra på. Därför har man inbjudit till samtal efter årsskiftet med ett stort antal medieföretag.
Hur många och vilka är inte klart i dagsläget.
– Vi ska prata med så många som vi bara orkar, säger informationschef Rune Nordström.
– Primärt handlar det om tidningar där kommunerna och landstingen redan i dag köper utrymme.
Tanken är att man nu i kraft av sin storlek ska kunna förhandla ner priset för sina medlemmars räkning.
De medieföretag som inte blir inbjudna till förhandlingarna eller som inte går ner till de prisnivåer som motparten önskar behöver inte vara helt ute ur spelet om annonspengarna för det.
– De enskilda medlemmarna hanterar inköpen även i framtiden. Och vill de av någon anledning gå i en tidning som inte har avtal går det utmärkt, säger Rune Nordström.

MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev