Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Källström/fredag: Danska tidningar på bottenplats

Publicerad: 8 maj 2009, 05:42

Danska mediehus klarar sig sämst ekonomiskt i Norden; endast Egmont har förmåga att slåss bland de största i gruppen. Svenska Bonnier och finska Sanoma ligger i topp när det gäller omsättning och resultat.


Ämnen i artikeln:

SchibstedBonnierEgmont

Undersökningen, som gjorts av den danska finanstidningen Börsen, omfattar tolv mediebolag i Norden. Tidningen har analyserat bolagens årsredovisningar för 2008 när det gäller omsättning, resultat och soliditet.

På i stort sett samtliga områden hamnar de danska mediehusen, JP/Politiken och Berlingske Media, i botten. Aller intar dock toppen när det gäller soliditet; JP/Politiken har också en bra egenkapitalandel.

Bonnier ligger med en omsättning på 34 miljarder svenska kronor för 2008 på första plats i den nordiska medieligan. Sanoma kommer på en stark andra plats med 33 miljarder. Däremot vinner Sanoma på resultat efter skatt: 1,3 miljarder kronor. För Bonnier är motsvarande siffra 1,2 miljarder.

De norska mediehusen Schibsted och A-pressen ligger på mellannivå. När det gäller resultat  hamnar dock Schibsted näst sist på listan med ett minus på 1,2 miljarder kronor. Längst ned ligger Berlingske Media med ett minus på 2,4 miljarder kronor (här handlar det i stor utsträckning om goodwill-nedskrivningar).

Det visar sig att de mediebolag som hade betydande aktiviteter inom tv klarade sig bäst under fjolåret. MTG är ett sådant exempel; bolaget toppar när det gäller tillväxt i omsättning och ligger också bra till på de övriga områdena.

Kan man då av den här undersökningen slå fast att danskarna är sämst i Norden på medieverksamhet? Ja, på ett område: det ekonomiska. De danska tidningarna har inte prioriterat utvecklingsarbetet på samma sätt som man gjort i mediehusen i de andra nordiska länderna. I Danmark är mediehusen heller inte inne på den intäktsgivande tv-sidan i någon särskild utsträckning; de saknar också den spridning av verksamheten på olika områden, som utmärker de övriga mediehusen i Norden. Den utbredda floran av lokala gratistidningar över hela landet bidrar också till betaltidningarnas svaga ekonomi.

Men trots detta, gör man utmärkta tidningar i Danmark. De tre landstäckande morgontidningarna plus Information, Weekendavisen och Börsen, ligger kvalitetsmässigt i topp i Norden. Men frågan är hur länge man kan hålla denna höga nivå; tidningarnas svaga ekonomi hotar på sikt att urgröpa kvaliteten.

Ras för gratistidningar

De tre stora gratistidningarna i Danmark – Urban, 24timer och MetroXpress – fortsätter att förlora läsare. Sedan årsskiftet har dessa tre tappat 192 000 läsare. Detta visar färska räckviddstal från Gallup.

Värst drabbad är Urban, som under årets första fyra månader, sagt farväl till 88 000 läsare. Det betyder att tidningen i dag läses av 364 000 personer. 24timer har förlorat 72 000 läsare och har nu ett läsartal på 350 000. MetroXpress läses i dag av 488 000 personer efter att ha förlorat 32 000 läsare. För ett år sedan hade MetroXpress 571 000 läsare.

Både för Urban och 24timer, som ägs av MetroXpress, är fallen i räckvidd väntade. Urban bestämde nämligen i mars att skära ned sin upplaga med 25 procent. Även 24timer har skurit ned motsvarande andel av sin upplaga.

Nedgången i läsartal visar tydligt att danskarna inte vill ha gratistidningar. Frågan blir då hur länge Berlingske Media och MetroXpress ska fortsätta med att kasta ut pengar på sina förlusttidningar Urban respektive 24timer.

Rött i journalisternas riksdag

På de nordiska mediadagarna i Bergen har de norska journalisterna sedan tio år tillbaka tillfrågats om vilket politiskt parti de röstar på. Även i år var det vänstersidan som – kanske inte helt överraskande – vann ”valet” om sammansättningen av journalisternas ”riksdag”.

Arbeiderpartiet blev det största partiet med 78 röster, medan Socialistisk Venstre (motsvarar Vänsterpartiet) fick 33. Varken Senterpartiet eller Fremskrittspartiet får in några representanter i journalisternas parlament. Venstre (Folkpartiet) får in 25 ledamöter, medan Höyre (Moderaterna) kan notera att 24 journalister ger partiet sitt stöd. Det minsta partiet blev Rödt, som fick in nio ledamöter.

Årets undersökning skiljer sig inte märkbart från de tidigare som gjorts på de nordiska mediedagarna.

Christer  Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

SchibstedBonnierEgmont

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.