onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

JP/Politikens hus vill köpa svenska tidningar

Publicerad: 1 februari 2012, 12:32

JP/Politikens Hus är redo till nya uppköp, både i Danmark och utlandet, framförallt Sverige, säger koncernens vd, Lars Munch, till Medievärlden.


AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Idag presenterade JP/Politikens Hus sitt resultat för 2011. Det landade på 300 miljoner svenska kronor, vilket är det bästa resultatet i koncernens snart tioåriga historia. Därmed har JP/Politikens Hus 1,3 miljarder kronor i kassan.

Hur ska ni förvalta dessa pengar?

Det är bara under de senaste åren vi har haft en så god behållning, säger vd Lars Munch. För inte så länge sedan utkämpade vi ett krig med gratistidningar, som kostade oss en halv miljard kronor. Så nu känns det tryggt att ha en solid kassa.

Men det är klart, vi är ju inget finansbolag, utan ett mediehus. Därför vill vi använda en del av pengarna till att utvidga vår verksamhet både här hemma och i utlandet. Vi har 35 gratistidningar i Sverige och önskar nu att få flera där. Om det dyker upp möjligheter, så är vi heller inte främmande för att köpa upp ‘vanliga’ tidningar i Sverige.

På sikt kan det ju tänkas att Mecom är intresserat av att sälja Berlingske Media. Skulle detta vara något som lockar JP/Politikens Hus?

Detta vill jag helst inte kommentera. Men jag kan säga så mycket att vi är intresserade av att köpa lönsamma medieföretag i Danmark och utlandet.

Delar av Berlingske Media är ju lönsamma?

Ja, men jag vill inte säga mer om detta. I stället vill jag framhålla att vi kommer att gå mycket försiktigt fram med nya inköp.

Hur ser framtiden ut för JP/Politikens Hus? Blir detta år lika lönsamt som det föregående?

Ja, om inte konjunkturerna försämras ytterligare, så ser 2012 ut att bli ungefär lika bra som 2011.

De tre största bidragen till fjolårets resultat kommer från Ekstra Bladet, Jyllands-Posten och Politiken. Men läsarna går alltmer över från de tryckta tidningarna till de digitala versionerna. Ekstra Bladet är i dag den ledande digitala tidningen i Danmark med drygt 1,3 miljoner dagliga besök.

Ekstra Bladet är den störste bidragsgivaren till vårt överskott. Tidningen tjänar inte bara pengar på print, utan också på det digitala. Om några få år räknar vi med att de digitala intäkterna passerar den tryckta tidningens, säger Lars Munck.

Christer Källström, Köpenhamn

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev