Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

JP/Politiken halverar resultat och förlorar läsare

Publicerad: 1 mars 2007, 14:00

Resultatet för mediekoncernen JP/Politikens Hus halverades 2006 jämfört med året dessförinnan och hamnade på 112 miljoner danska kronor. Det beror på omkostnaderna för att delta i tidningskriget, där koncernens gratistidning 24timer har tagit upp striden med den Islandsägda Nyhedsavisen.


Varje dag förlorar JP/Politikens Hus 1,6 miljoner kronor på att ge ut 24timer. Och det kommer att dröja länge innan gratistidningen börjar tjäna pengar. Koncernledningen, med vd Lars Munch i spetsen, räknar med att utgifterna för 24 timer och den fortsatta utbyggnaden av digitala medier kommer att leda till att det blir röda siffror för JP/Politikens Hus nästa år.

I fjol hade koncernen en omsättning på 3,5 miljarder kronor, vilket är en ökning med 200 miljoner jämfört med 2005. Resultatet blev 112 miljoner kronor före skatt; motsvarande siffra för 2005 var 233 miljoner.

Medieanalytiker John G. Sörensen hos Pricewaterhouse Coopers i Danmark kommenterar för Medievärlden resultatet så här:
– Det överraskar mig att resultatet blev så svagt med tanke på att annonsutvecklingen var mycket stark i fjol, särskilt inom jobb och bostad. Detta borde ha lett till ett mycket bättre resultat. Och jämför man med de tidningar som hittills har lagt fram sina resultat, så visar det att dessa haft en mycket bättre framgång än JP/Politiken.
– Tidningskriget och 24timer kostar naturligtvis mycket pengar. Samtidigt har Berlingske infört ett nytt format och genomfört aggressiva annonskampanjer. Detta tror jag också har gått ut över JP/Politikens resultat.
– Den danska mediebilden präglas för närvarande av en våldsam konkurrens. Och alla är med i detta krig. Det betyder att flera ska dela på samma reklammedel. Jag tror att tidningskriget kommer att leda till att en av de hushållsutdelade gratistidningarna försvinner i år. Vilken det blir, vill jag inte uttala mig om, säger John G. Sörensen.

Tidningskriget i Danmark går också ut över läsartalen för de stora tidningarna. Färska siffror visar att Jyllands-Posten förlorade 30 000 läsare per dag under andra halvåret i fjol. Politiken tappade 24 000 läsare under samma period. JP och Politiken är de största förlorarna i tidningarnas strid om läsarna.
Berlingske Tidende har ”bara” förlorat 4 000 läsare per dag, medan Börsen, Information och Weekendavisen har tappat mellan 3 000 och 5 000 läsare.
Gratistidningarna MetroXpress och Urban har förlorat 17 000 respektive 10 000 läsare per dag.
Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.