Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Jonas Nordling till attack mot Schibsted i SvD

Publicerad: 26 september 2012, 05:18

Schibsted har inget övergripande publicistiskt intresse. Det hävdar Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling i Svenska Dagbladet.

Ämnen i artikeln:

Raoul Grünthal

Visst måste ett företag i Svenska Dagbladets läge vidta ett antal åtgärder för att få en hållbar ekonomi. Men inget tyder på att det är rätt åtgärder som Svenska Dagbladets ledning nu beslutat sig genomför.

Det skriver Jonas Nordling på Svenska Dagbladets Brännpunkt i dag:

”De förändringar som presenterats av tidningens ledning innehåller ingen vägledning om hur sådana hållbara digitala intäktsvägar ska skapas, bara en alltför tydlig bild av var kostnader ska sparas.

Att skära i verksamheten i sig har dock aldrig gett någon långsiktig framgång för något företag. Det är bara ett desperat sätt att skjuta det huvudsakliga problemet framför sig.”

Han menar också att tidningens ägare, den norska mediekoncernen Schibsted uppenbarligen inte har något publicistiskt intresse.

En åsikt som visar på en förbluffande okunnighet menar Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige, i en replik. Koncernen har tagit kostnader på över en halv miljard kronor för Svenska Dagbladet slår han fast:

”1998 förvärvades Svenska Dagbladet, då en tidning med stora förluster. Sedan dess har mediebranschen kunnat följa SvD:s framgångar. Dessa har byggt på en ständig förmåga till förnyelse, men också på det faktum att SvD i Schibsted har en stark och dedikerad ägare med ett långsiktigt, publicistiskt engagemang.”

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev