Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Isländska Nyhedsavisen funderar på Sverige

Publicerad: 16 oktober 2006, 11:15

Det isländska mediabolaget Dagsbrun överväger att starta en hushållsutdelad gratistidning i Sverige. Ett beslut väntas före årets slut. Men Ingela Wadbring, forskare och expert på gratistidningar, tror inte att en sådan gratistidning kan få fotfäste i Sverige.


Ledningen i Dagsbrun är på jakt efter nya marknader för sina gratistidningar. För närvarande granskar islänningarna sju länder för gratistidningsprojekt. Länderna är – förutom Sverige – Norge, Finland, Belgien, Holland, Skottland och Irland. I tre av dessa länder ska man starta gratistidning.
– Före årets slut ska vi ha bestämt oss för på vilka vilka tre marknader vi ska etablera gratistidningar nästa år, säger Smari Egilsson, vd i Dagsbrun Media till norska Aftenposten. Tidningarna ska byggas upp efter samma läst som Nyhedsavisen i Danmark.
Massmediaforskare Ingela Wadbring vid Göteborgs Universitet tror inte på projektet med en hushållsutdelad gratistidning i Sverige:
– Marknaderna i Sverige och Norge skiljer sig starkt från dem på Island och i Danmark. Sverige och Norge är glesa länder och distributionen blir därför mycket dyrbar och problematisk. Dessutom har de svenska dagstidningarna en mycket starkare position hos läsarna än vad de har i Danmark. I Köpenhamn har ingen dagstidning en högre täckningsgrad än 30 procent. I Sverige finns det ingen stad som har en så dålig täckning.
– I Danmark har som bekant de stora tidningshusen valt att starta egna gratistidningar som motåtgärder mot Nyhedsavisen. Det lär inte de svenska tidningshusen behöva göra. Men om islänningarna väljer att gå in i Sverige så kan det uppstå priskrig om både annonser och prenumerationer. Men jag tror inte att en eventuell Nyhedsavis kommer att klara sig tre år i Sverige, för det är ju den tid islänningarna räknar med ska behövas för att etablera sig på en ny marknad, säger Ingela Wadbring.
Nyhedsavisen har nu varit på den danska marknaden i tio dagar. Starten har inte varit någon succé. Brist på både tidningsbud och nycklar till hus gör att distributionen fortfarande haltar. Tidningen ska delas ut till en halv miljon hushåll i de danska storstäderna, men enligt en Gallup-analys, som beställts av JP/Politikens Hus kommer tidningen bara fram till 131 000 hushåll.
Den bristfälliga distributionen gör att annonsörerna nu kräver ordentliga rabatter för att annonserna i Nyhedsavisen. Därmed får tidningen inte in de annonsintäkter man önskar. Men ledningen för Nyhedsavisen är övertygad om att problemen snart är lösta och säger samtidigt att ”utvecklingen för annonsintäkterna följer planen”.
Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.