Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

iPad så långt har mediehusen kommit

Publicerad: 16 september 2010, 10:49

Vissa har något på marknaden i god tid före jul. Andra har precis börjat tänka på vad och hur. Medievärlden har pejlat hur långt ett antal tidningar kommit med sina iPad-versioner.


Ämnen i artikeln:

Ipad

I början av februari fick Nils Öhman i uppdrag av Dagens Nyheters publisher Gunilla Herlitz att ta fram en version av DN anpassad för läsplattor. Kring årsskiftet kan det arbetet vara slutfört i den mening att det då kan finnas någonting att presentera.

I dagsläget är man alltså inte där. Men skulle Apple plötsligt börja skeppa iPads till den svenska marknaden så låter det på Nils Öhman som att DN nog har någonting framme på kort tid.

Det gäller att inte fokusera på produktionen och tekniken utan låta dem underordna sig vad läsarna och annonsörerna är villiga att betala för.

iPaden ger nya möjligheter att berätta och nya behov att exploatera. Men man ska inte göra det märkvärdigare än vad det är. Det handlar ju inte om rocket science ändå.

Något större behov av standardiserat tänk vad gäller till exempel sidnavigering eller hur annonserna ska vara uppbyggda ser han inte:

Då riskerar vi att hamna i en byråkratiseringsprocess. Och att primärt jobba för att hålla nere kostnaderna är fel tänkt. Att få läsarna att köpa är det viktigaste, allt annat är underordnat.

Aftonbladet har en del finputs kvar på sin första iPadapp. Det är Sportbladet som kommer att finnas på marknaden i god tid före jul enligt Niklas Silow, chef för Aftonbladet mobil.

Den blir en betalapp som ska fungera utifrån en prenumerationsmodell.

Appen är en test för att lära sig mer om hur marknaden fungerar.

Det här är inte någon slutgiltig produkt. Men det är viktigt att vara med från start, säger Niklas Silow.

Och att bygga upp vanan med prenumerationer, att det inte är gratis som gäller.

Han är också skeptisk till att branschen ska ta fram olika standards för till exempel navigering eller annonser i nuläget.

Vi kommer att upptäcka vad som fungerar. Olika medieföretag kommer att testa olika lösningar som sedan kommer att smälta samman. Någon Sovjetmodell tror jag inte på.

På Göteborgs-Posten har man haft fullt upp med att få sajten och e-tidningen som bygger på pdf-filer att fungera i iPad-miljö. Till en GP-app för iPad har man en bit kvar enligt Bosse Dahl som är samordningsansvarig för digitala media på tidningen.

Tidningen har nyligen lanserat sin iPhoneapp vilken hittills 35 000 har laddat ner. Steg två blir nu att hitta ett bra sätt att ta betalt för innehållet.

För en iPadprodukt tänker vi i samma banor. Det gäller att utnyttja de fördelar som hårdvarorna har. Det går att göra snyggare innehåll och personalisera i högre utsträckning. Sedan finns det ett antal funktioner som gör det mer interaktivt, som kartor, gps och sms till exmepel.

Det som GP utvecklar för iPad kommer troligen användas på fler tidningar knutna till Stampens utvecklingsbolag MktMedia.

Bara med annat innehåll, säger Bosse Dahl.

Även Västerbottens-Kuriren håller på att förbereda sig för framtidens mediekonsumtion. Ett stort omstruktureringsprojekt som Medievärlden har skrivit om här och här ska skapa resurser för att utveckla nya digitala plattformar.

Först handlar det om att skapa en organisation och ge den möjligheter att fungera menar Ingvar Näslund, tf redaktionschef på VK.

Så vi har inte börjat med själva utvecklingsarbetet ännu.

När tidningen har sin första produkt för läsplattor klar kan han inte säga.

Men jag hoppas att det inte dröjer för länge. Det är inget att vänta på.

Det är dock  inte givet att det är Apples iPad som blir den första hårdvara man tar fram någonting för.

Den är både tung och rätt dyr. Och jag är övertygad om att mycket kommer att hända på den fronten inom kort, säger Ingvar Näslund.

VK har sitt spridningsområde över stora delar av Västerbotten. Vissa tidningsbilar har över 40 mil att köra enkel väg för att få ut buntarna till buden. Något som orsakar många logistiska utmaningar och stora kostnader. Om prenumeranterna istället fick sina tidningar i digital form vore mycket vunnet.

Visst är det så. Fast det är inte det som är det avgörande. Men visst skulle det vara effektivt, både ur miljö- och kostnadsperspektiv.

Några sponsrade iPads eller andra varianter från VK tror Ingvar Näslund inte på.

Varför tror du då att läsarna i till exempel Dorotea eller Sorsele ska välja att läsa VK i en läsplatta?

Om priset är rätt och den är lika bra eller till och med bättre än papperstidningen tror jag visst att det kan vara intressant, säger Ingvar Näslund.

Ämnen i artikeln:

Ipad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.