Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Interpress slutar med internationell dagspress

Publicerad: 9 januari 2014, 11:49

Interpress har slutat leverera internationell dagspress sedan årsskiftet. Guardian, Financial Times och NYT blir därmed svårare att hitta.


Interpress har distribuerat internationell dagspress till cirka 200 kunder i Sverige, bland annat pressbyråer. Sedan årsskiftet upphör den distributionen. Det handlar om ett 50-tal titlar, men framför allt om Guardian, Financial Times, Internationella New York Times och ett antal finska dagstidningar.

Den här kategorin har tyvärr stått för en väldigt liten del av våra intäkter och en väldigt stor del av våra kostnader. Bara under 2013 minskade försäljningen med 17 procent och vi ser inget slut på den trenden, säger Peter Fagerström, vd på svenska Interpress.

Vad beror det på?

Till stor del beror det på att väldigt många titlar stoppat sin export till Sverige, ett 40-tal titlar de senaste fyra åren. Då blir det lägre intäkter medan kostnaderna är i stort sett oförändrade.

En ny aktör tar nu över delar av distributionen: bolaget Connection2Sweden som startats av Newspaper Direct som jobbar med print on demand för internationell press och Inflight Media som distribuerar internationell press till flyplatser. Företaget kommer att distribuera runt 40 titlar, men kan leverera ytterligare 2000 som print on demand.

Vi började förra veckan och distribuerade då till ett 40-tal kunder i Stockholm, Göteborg och på Arlanda, säger Newspaper Directs vd James Keef

Så det blir i mindre omfattning och på färre orter än Interpress distribution?

Nu i början ja, men i slutänden borde det bli större. Vi siktar på att utöka distributionen till campingställen på sommaren och skidorter på vintern, dessutom jobbar vi på att få ut skrivare för print on demand till fler orter.

Interpress slutar för att det inte är lönsamt, varför kommer ni att lyckas?

För Interpress var det en liten del av verksamheten, för oss är det hela verksamheten. Det finns en marknad, det handlar om att få tidningen till rätt plats i rätt tid. Det handlar om att analysera platserna bra. Om en camping har en tysk gäst räcker det inte, men med 20 tyskar kan vi distribuera tyska dagstidningar till exempel.

Interpress kommer att fortsätta distribuera de internationella nyhetsmagasinen, som Economist och Times.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev