Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Internetsäljet bromsade i augusti

Publicerad: 20 september 2007, 08:25

Det gick långsammare för vinnaren internet i augusti i reklamsäljet förmedlat av mediebyråerna. Men fortfarande ligger internet ohotat i topp i ökning i år, med 52 procent mer sålt än i fjol.
I augusti var fackpress mesta vinnaren, och tv tog igen en del av tappade marknadsandelar.


I reklamsäljet är augusti en av de svagare månaderna. Mediebyråernas månadsstatistik visar dock att volymökningen för hela marknaden ligger på samma nivå som tidigare i år, 5 procent.

Internet ökade försäljningen med 11 procent, vilket är radikalt mycket mindre än tidigare i år. Ett trendbrott, eller en enskilt svag månad?

Kvällspress ökade sin försäljning. Även om det var med en blygsam halv miljon, så var det dock en klar skillnad mot tappet på över 10 procent tidigare.

Dagspress i landsort och i storstad gick sämre i augusti än tidigare, giganten TV gick bättre.

Fackpress hade en väsentligt bättre månad än tidigare. Radion som är ungefär lika stor ligger fortfarande på en ökning över snittet.

Direktreklamen fortsätter att tappa stort i det som förmedlas av byråerna. I augusti var försäljningen halverad.

Så här har de investeringar mediebyråerna förmedlat fördelat sig till och med augusti, procenttalen jämfört med i fjol:

TV: 2 466 miljoner, 2%
Dagspress storstad: 1 320 miljoner, 8%
Internet: 740 miljoner, 52%
Dagspress landsort: 622 miljoner, 2%
Utomhus: 473 miljoner, -5%
Veckopress/magasin: 381 miljoner, 12%
Kvällstidningarna: 380 miljoner, -11%
Radio: 230 miljoner, 11%
Fackpress: 207 miljoner, -1%
Direktreklam: 77 miljoner, -34%
Bio: 32 miljoner, 5%
Övrigt: 126 miljoner, 9%

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev