Medievärldens arkiv
Internetreklam snart förbi tv
Publicerad: 22 december 2006, 09:11
År 2009 kan reklam på Internet omsätta mer än tv-reklam, visar en ny undersökning från Sveriges Annonsörer.
Annonseringen på Internet omsätter i dag 2,5 miljarder kronor, vilket är ungefär hälften av tv-reklamens omsättning. Nästa år kommer 76 procent av företagen i underökningen att öka annonseringen på Internet, medan endast 31 procent räknar med att öka annonseringen i tv.
” Nu går det inte längre att säga att det handla om en ökning från en låg nivå. Fortsätter utvecklingen i den här riktningen kommer Internetannonseringen tvärtom att inom tre år omsätta lika mycket pengar som tv-reklamen, skriver Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.
Fördelarna med Internet är att det går lätt att följa upp och mäta kampanjerna, och att kampanjerna kan utformas på ett sätt som är omöjligt i andra medier (interaktivitet och tvåvägskommunikation är svårt med tv).
”Även om de mesta tyder på att annonsörerna kommer att satsa mer pengar på tv-reklam de närmaste året ifrågasätter allt fler företag effekten med tv. Tv-kanalerna får allt svårare att få tittare, speciellt bland de unga, och då är Internet något man tittar närmare på. Man funderar helt enkelt på hur man ska använda sina pengar mest effektivt.”, skriver han vidare.
För dagspressen ser det inte vidare ljust ut. Hälften avser behålla sin nivå, medan fler vill minska än öka den. Även kvällspressen kommer att minska nästa år, enligt undersökningen.
Axel Håkansson
mvredaktion