Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Internet tappade 24 procent reklaminvesteringar i mars

Publicerad: 21 april 2009, 03:57

Efter femton år som massmedium har internet blivit moget - nu drabbas nätet av lika stora tapp i annonsinvesteringar som andra stora kanaler. Under mars investerades det 24 procent mindre via mediebyråerna på nätet än under mars 2008.


Ämnen i artikeln:

MediebyråerSveriges Mediebyråer

Det sammanlagda tappet i mediebyråförmedlad reklam under mars låg på 16 procent visar statistiken från Sveriges Mediebyråer. Värst drabbat var fackpress, kvällspress, internet och populärpress.

Av de stora klarade sig landsortspress och utomhusreklam bäst, med tapp på 9 respektive 5 procent.

Sammantaget har det första kvartalet varit mycket tufft för mediebyråreklamen: minskningen var på 18 procent, med januari som värsta månad med 24 procent. Om tendensen är positiv är väl tidigt att säga, men det kan vara så. Mot slutet av 2008 möter dock sämre siffror.

En sak är tydlig: tv som redan tidigare var klart störst har förstärkt sin marknadsposition under första kvartalet.

Efter den starka tillväxten under större delen av 2000-talet minskar nu internet rejält. 
En orsak är osäkerheten, vilken effekt ger annonseringen. Det räcker inte längre med att vara med: kunder in i butik och avslutade affärer är det som räknas.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News