Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Ingen ljusning för dagspress 2014

Publicerad: 14 juni 2013, 09:48

Dagspressen kommer att tappa stora annonsintäkter både i år och nästa år. Det tror IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

I sin nya rapport kommer IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, fram till att den totala annonsmarknaden krymper i år med -1,5 procent men att det blir en tillväxt på omkring 1 procent 2014.

Det gäller dock inte dagspressen som kommer att tappa rejält både i år och nästa år. I år kommer intäkterna bli omkring 900 miljoner kronor mindre, 2014 minskar de 600 miljoner kronor ytterligare.

De som kommer att märka det mest är landsortstidningarna tror IRM:s vd Madeleine Thor.

Storstadspressen och kvällspressen kommer att visa något bättre siffror.

Många dagspressföretag får annonsintäkter även från andra kanaler, till exempel webb och mobil.

Något man inte ska glömma bort. Men det kompenserar inte bortfallet när det gäller de tryckta produkterna, säger Madeleine Thor.

Den totala mobilmarknadsföringen kommer att ha en tillväxt på omkring 97 procent i år. 2014 kommer den att vara omkring 75 procent vilket innebär att den då överstiger 1 miljard kronor.

Den största tillväxten räknat i pengar finns i sökordsmarknadsföringen som kommer att växa med omkring 600 miljoner kronor både i år och nästa år enligt IRM:s prognos.

TV som började året med ett minusresultat för första kvartalet kommer att hämta sig något och landa med en tillväxt på 0,3 procent för helåret. Nästa år kommer att bara gå något marginellt något bättre. Vilket ska ses i skenet av att det 2014 både är fotbolls-VM och vinter-OS samt riksdagsval.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.