Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Ikeas satsning fick UNT att ta nya grepp

Publicerad: 1 april 2009, 09:56

Ikea:s storsatsning fick Upsala Nya Tidning att ta två spektakulära grepp för första gången: omslag runt papperstidningen och en big bang på sajten.


Ämnen i artikeln:

Ikea

Idag öppnar Ikea vad som är koncernens näst största varuhus i Sverige.

–    Det är en stor satsning, som betyder mycket också för UNT och för hela näringslivet i Uppsala , säger UNTs försäljningschef Andreas Hall.

IKEA har valt att använda sig av UNTs olika kanaler för att marknadsföra öppningen av varuhuset idag 1 april. I måndags las en big bang på unt.se – en annons runt logga och nyhetslöpet. Idag har papperstidningen ett omslag, en wrap, runt ordinarie förstasida. Och i koncernens gratistidningar Sigtunabygden, Knivstabygden och Norra Uppland finns annonser.

Hur stor budget handlar det om?

–    Det kan jag inte säga.

Wrapen och big bangen är undantag från tidningens principer.

–    Ett sådant beslut kräver eftertanke, säger Carl-Åke Eriksson, tf ansvarig utgivare för semestrande Lars Nilsson.
–    Lars tog beslutet, och det fanns skäl att göra avsteg från principerna. Ikea är som en samhällsinstitution och konceptet var genomtänkt.
Carl-Åke Eriksson var beredd på reaktioner, internt och från läsarna.

–    Men jag har bara fått ett samtal, och några brev.

Fungerade lanseringen? Andreas Hall besökte det nya varuhuset före lunch och talade med varuhuschefen.
–    Hela parkeringsplatsen vare full och mer därtill 90 minuter efter öppnandet.

Så ni lyckades leverera kunder till dörr?

– Ja. De tyckte också det var kul.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News