Medievärldens arkiv
IFRA Local Media: Sök nya intäkter
Publicerad: 25 september 2008, 07:51
Aktiva säljare kan skapa intäkter av det ökande intresset för sök på nätet. Det anser Ola Henriksson, projektansvarig på Svd.se.
Snart kommer stora företag som traditionellt köpt medieutrymme skapa egna kanaler för sin marknadsföring understryker mediestrategen Sami Salmenkivi.
25 procent av besökarna på svd.se kommer in via sökmotorer, inte via förstasidan. Och ett stort antal använder sig av sökmotorn för att ta sig vidare in i sajten. Något som man underlättar genom att applicera ett antal alternativ för den som vill använda sig av den metoden för att få mer information i olika ämnen.
Det finns sätt att skapa intäkter utifrån det. Men på Svenskan har man inte varit så bra på det. Hittills i alla fall.
– Genom aktiva säljare kan vi bättre utnyttja potentialen som finns i sökorden, säger Ola Henriksson.
– Givetvis inte alla, troligen har inte många som sökt på ”Georgien” eller ”Ukraina” någon större lust att resa dit. Men det har nog de som sökt på ”New York”. Det kräver man verkligen är alert.
– I veckan var ”Coldplay” ett populärt sökord, men troligen inte nästa vecka när bandet inte spelar i Stockholm.
För att komma vidare bör man enligt honom bland annat jobba vidare med:
? Sök på mobilsajt
? Sökredaktör som både lägger upp länkar och sökmotoroptimerar artiklar
? Arkivsök
? Nischsök
? Nyckelordssök
Sami Salmenkivi, strateg på det finska företaget Visionaire, pekade på behovet att anpassa sig till den nya medieverkligheten.
Allt fler företag utvecklar egna kanaler, tryckta eller digitala, där de förutom att marknadsföra sig själva också publicerar innehåll som de vill bli förknippade med. Som exempel tog han Audi och Mercedes som båda har egna tv-kanaler som förutom bilreklam också innehåller till exempel olika former av kulturinslag, bland annat teaterföreställningar och artistintervjuer.
– Och 66 procent av Nikes marknadsföringsbudget går i dag till annat än att köpa utrymme i olika mediekanaler.