Medievärldens arkiv
IFRA Local Media: Så fick man operatören ner på knä
Publicerad: 24 september 2008, 09:57
Missnöjet mot mobiloperatörerna är stort. Inte bara i Sverige utan även i Norge. Men där har man i alla fall kommit en bit på vägen.
Inför hotet att 95 procent av mediehusen skulle dra tillbaka innehållet på sina mobila sajter backade Telenor. Nu är det möjligt att ha en annan startsida än den operatören bestämt.
– En seger för oss, säger Morten Holst som jobbar med digitala medier på Verdens Gang.
– Det var en ögonöppnare, inte bara för oss. Nu vet operatörerna vilka vi är. Och vi har insett att maktspråk är det enda de förstår.
Men samtalsklimatet mellan mediehusen och mobiloperatören har inte försämrats fast man varit i klinch med varandra.
– Nu är det faktiskt lättare att prata och få avtal tillstånd, säger Morten Holst.
Nästa steg i Norge är att få tillstånd bättre betalningsmodeller.
Det kämpar man också med i Sverige. Morris Packer, som jobbar med utvecklingsfrågor på Expressen och Bonniers kastade bensin på brasan när han förklarade hur affären ser ut i dagsläget.
Om vi säljer något för tio kronor försvinner fem av dessa i moms och avgifter till operatören. Så bara hälften är kvar till oss. Samtidigt som vi ska göra något som kunden tycker är värt tio kronor plus trafikavgift.
Han är också mycket upprörd över hur Telia lagt tillbaka reklambannern på SurfOpen och företagets informationschefs syn på yttrandefriheten.
– Han säger att den inte omfattar digitala medier. Den inställningen ger oss möjlighet att publicera vad som helst, säger Morris Packer och tar som exempel barnpornografiska bilder.