Medievärldens arkiv
IFRA Local Media: Karttjänst lockar i Norge
Publicerad: 24 september 2008, 13:24
Detaljerad information om vem som bor var och hur mycket de betalt för sitt hus drar besökare till budstikka.no. Skvallerfaktorn är inte försumbar när man ska nå befolkningen i Norges hetaste kommun.
I Asker bor Norges mest välutbildade. Och mest välbetalda. På några år har området gått till att bli ett av landets hetaste. Så inflyttningen har varit stor. Över hälften av de som bor där nu har flyttat dit.
För mediehuset Budstikka är det uttalade målet att hos läsaren skapa ett hjärta som bultar för Asker.
Och perspektivet är strikt det som händer i spridningsområdet.
– Alla personer som nämns i våra texter ska ha en koppling hit. Annars skriver vi inte, säger Dag Otter Johansen, redaktör på Budstikkas multimediaavdelning.
På sajten jobbar man mycket med att skapa kartor som man fyller med olika former av innehåll.
– Vi vill göra det lättare för folk att förstå vad som händer i området.
Därför har man bland annat tagit fram en kartfunktion där såväl personer som gator och postnummerområden är sökbara begrepp. Man får fram information om vem som köpt en enskild fastighet, när och till vilket pris.
– Så nu kan våra besökare få en bra bild över fastighetsmarknaden.
Fastighetstjänsten har en stadig besökarsiffra på drygt 5 000 i veckan.
På Budstikka har man också tagit fram något man kallar en händelsekarta. Där kan se var trafikolyckor, brott, bränder och andra olyckor skett de senaste sex månaderna. Utom i vissa fall när man till exempel inte vill peka exakt i vilket hus ett mord begåtts.
– Då sätter vi pekaren på den lokala rätten så att man ska få den lokala kopplingen, säger Dag Otter Johansen.
Besökssiffran för händelsekartan pendlar mellan 2 000 till 7 000 i veckan beroende på om det skett något uppseendeväckande i regionen eller inte.
Hittills har man varit bättre på att utveckla redaktionella karttjänster, men Dag Otter Johansen ser det inte som omöjligt att Budstikka även börjar skapa kommersiella tjänster.
Kartjänsten är en utveckling av Google Maps.
160 000 personer bor i regionen. Budstikka har en daglig räckvidd på 79 000.
Tidningen grundades 1898 under namnet Asker och Baerum budstikka.