Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Hyundai väljer ny väg

Publicerad: 17 september 2003, 10:33

Hyundai har tagit ett stort steg. Från att företaget tidigare har spritt sin märkesannonsering i flera kanaler lägger de nu varenda krona i dagspress. Nya lösningar för upphandling och kampanjer har fått bilföretaget att tänka om.


Den Sydkoreanska biltillverkaren Hyundai har 2,75 procent av den svenska nybilsförsäljningen. Genom att nu bara gå med sin märkesannonsering i dagspressen räknar företaget med att åtminstone komma över tre-procentstrecket.
– Det blir inga problem, säger Jens Welin, nordisk vd på Sandberg & Starcom samt ansvarig för Hyundais medie- strategi.
– Vi kommer att utmana marknaden med nya kreativa annonsformat och genom att fokusera våra aktiviteter genom dagspress.
Ett exempel kommer att synas i tidningarna  i dagarna. Företaget kommer att lansera en ny variant av sin stadsjeep Santa Fe med hjälp av sju tunga argument. Argument så tunga att annonsen som ligger under (Däckia) kommer att bli lite tillplattad.  
Förutom kvällspressen är ett 70-tal morgontidningar med i kampanjen genom sina säljbolag i Citypaketet, Smp, FLT, Riksmedia och Nya Skåne. Upplägget med Hyundai baseras på flera faktorer, en del är att tidningarna tillsammans med Hyundai ska genom gemensamma aktiviteter knyta läsare och framtida kund lite närmare.

Ersättningen
till morgontidningarna bygger på en och samma kontaktkostnad för alla.
Kvällstidningarna har också en enhetlig, men lägre kontaktkostnad.
– Jag skulle säga att den är en bra affär  sett både från tidningarnas håll och för kunden, säger Jens Welin.
Hur mycket Hyundai betalar är en affärshemlighet men de lokala återförsäljarna annonserar för cirka 20 miljoner kronor per år säger Jens Wallin. Nivån för den centrala kampanjen är enligt honom något, men inte mycket, större.
– Det här ligger i linje med vad dagspressen måste göra för riksannonsörer. Vi måste vara en bättre samarbetspartner för de kunder som ser hela Sverige som  en  marknad, säger Dan Morén, vd för Citypaketet och samordnare för morgontidningarna i Hyundaikampanjen.

– Tillsammans
med Hyundai ska vi även följa försäljningen och göra ett case som dagspress kommer att kunna använda i framtida försäljningsarbetet.
Han har ensam skött förhandlingarna med Hyundai med annonspaketens goda minne. Att bilföretaget sluppit diskutera med flera parter framhålls som en mycket viktig faktor. Alla inblandade har dock haft full insyn under hela processen och haft möjligheter att påverka affären.
Redan under sommaren startade  Hyundai sin annonsering i dagspress. Men under hösten kommer bilmärket att synas betydligt mer.
– Min uppfattning är att det fungerar bra, samarbetet mellan annonspaketen och kunden har visat prov på en stor sam- arbetsvilja.
– Vi är väldigt tidigt i processen, om sex månader kommer vi att kunna se siffror på utfallet och det ser jag fram emot, säger Dan Morén.
MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev