Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Hur öppen kan en artikelserie vara, Anna Careborg?

Publicerad: 11 maj 2009, 09:53

Svenska Dagbladet vann ett av Schibstedkoncernens interna journalistikpris på 240 000 kronor för greppet med "öppna artikelserier". Anna Careborg, tf inrikeschef, ser metoden som en bra av flera.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionSvenska Dagbladet

–    Egentligen kan en artikelserie vara hur öppen som helst. Det viktiga är utgångspunkten, från läsarna, men att man inte ger avkall på sina journalistiska ambitioner. Vi förser läsarna med underlag för debatt och diskussioner, men vi slutar inte vara journalister.
–    Det här är en av flera metoder man kan arbeta med.

Vilka andra tänker du på?

–    Grävande journalistik till exempel.

Att tala med läsarna är inte en ny tanke – vad är det som är nytt med ”öppen artikelserie”?

–    Traditionellt gör man en artikelserie så att man arbetar på redaktionen några veckor, publicerar och efter det får respons från läsarna. Här är läsarna med från början, ger inriktining och kommer med förslag på vad vi ska ta upp.

Så här skulle man inte kunna jobba före nätets tid?

–    Nätet är bra för det här, man får en direkt kontakt.
–    Det hade tagit mycket längre tid att få till det utan nätet.

Vilken är er nästa ”öppna artikelserie”?

–    Den handlar om boende i Stockholm. Vi går ut med den i dagarna.
–    Vi jobbar integrerat, med nätet och pappret, från början. En del material är webbspecifikt och en del unikt för pappret men mycket finns i både och.

Vilket material reagerar läsarna mest på, det på nätet eller det på pappret?

–    Svårt att säga? Mycket av materialet är samma. Men i serien Asfaltsbarn fick vi en stark respons och en debatt på nätet som drev på frågan. I Etanolserien hade vi en chat med Andreas Carlgren som publicerades på pappret dagen efter.

Vad ska ni göra med prispengarna?

–    Vi vet inte. Vi är tolv som delar?

Det blir 20 000 per person?

– Vi firade med tårta på redaktionen idag. Vad vi gör med prispengarna vet vi inte.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.