Medievärldens arkiv
Hur mycket tryck orkar branschen med?
Publicerad: 11 maj 2010, 10:02
Räcker uppdragen till för tryckerierna? Kampen på civilsidan kan innebära att den redan dåliga lönsamheten när det gäller dessa blir usel. Speciellt om V-tab ska lyckas med sitt mål att mer än fördubbla sin omsättning.
Tryckerikoncernen rustar för bättre tider. Det handlar inte minst om att man tror på en växande reklammarknad. Det ska finnas möjlighet att säga ja till de flesta önskemål från nya och gamla kunder. Både i de egna tidningarna och för externa uppdrag. För en rejäl kaka av civilmarknaden är en viktig faktor för att kalkylerna ska gå ihop.
Från norr till söder rustas det därför upp och investeras. Och det gör det också utanför landets gränser. I Finland är ett antal nya tryckerier snart färdiga att tas i drift. Till exempel har både Alma Media och Botnia Print nya anIäggningar på gång.
I Danmark finns redan en betydlig överkapacitet sedan luften gick ur gratistidningsmarknaden där.
Så även om reklammarknaden tar fart ordentligt är troligen kapaciteten ändå större. Speciellt som även den här branschen blir allt mer gränslös och utländska aktörer gärna konkurrerar på den svenska marknaden, och helst då om de större uppdragen.
Något som kunderna utnyttjar till att pressa priserna till det yttersta.
Det bästa för marknaden vore om kapaciteten minskade.
Det menar därför Jan Andersson, vd för Mittmedia Print.
Han menar dock att när det gäller hans företag är civiltrycket, och inte minst heatsetuppdragen, ett bra komplement till den övriga produktionen.
Att civilsidan vuxit i betydelse bekräftas också av Stampens vd Tomas Brunegård:
När jag började här för 15 år sedan var det 70 75 procent interna uppdrag och resten civiljobb för V-tab. I dag är siffrorna de motsatta.
Även han ser att det finns en överkapacitet på marknaden. Men han tror att V-tab ska klara av situationen. Eftersom koncernen är så stor och har flera typer av anläggningar har de också en stor flexibilitet.
Det gör att vi, enligt min uppfattning, är bättre rustade att klara av konkurrensen.
Frågan är bara vilka som inte är det.
Sedan är det svårt att låta bli att fundera över hur V-tab ska mer än fördubbla sin omsättning på bara några år. För att komma upp i den siffran krävs det, antar jag, att man lägger vantarna på ungefär dubbelt så mycket tryckkapacitet också. Var ska man hitta den?
Är Bold till salu? Och hur skulle Stampens balansräkningen se ut då?
Eller kan det handla om något eller några av de danska stortryckerierna? De nuvarande ägarna ska ha skickat ut signaler att de kan tänka sig att avyttra dem.
Och inte minst. Hur mycket ska de tvingas gå ner i pris på civiljobben för att få upp omsättningen så mycket? Och vilka konsekvenser ska får det för de andra aktörerna i tryckbranschen?